Långfredag, Lukasserien - Good Friday!

Good Friday!

Och genom hans sår bliva vi helade.
Därför är Långfredag en god fredag.

I Mika Waltaris bok Rikets Hemlighet möter vi en man som kommer in i med den stekheta ökenvindens piskande alltjämt mot sitt ansikte när han närmar sig den stora staden som är målet för resans slut.
Han går förbi den avrättningsplats som finns utanför alla stora städer på väg in till Jerusalem. Han stannar mäktigt fångad nedanför den man som hänger plågad med en skrift över sig, korsfäst mellan två andra döende.
Och det är denne mans blick som för ett ögonblick tar bort tid och rum och skapar något i den vittbereste mannen som han inte funnit någon annan stans.
Mannens resa hade ett mål, men till och med i sin eländiga dödsplågsstund berättar Jesu blick Sanningen, och mannens resmål ändras till att höra till Riket och Vägen.

Ju mer man föreställer sig Jesu lidande, ju mer man följer hans väg till korset och ju mer man läser om hur det gick till, desto mer förundras man. Adderar man att Jesus var med i Skapelsen, blir allt väldigt igenomtänkt, men får samtidigt väldiga proportioner. De gamla profeternas ord genomsyras av vetskap om vad som komma skall. Till och med Maria fanns med på gamla testamentets tid.

En katolsk tanke är att Jesu här vid korset ger sin mor till varje lärjunge.
Att vi har en Fader i Himlen men också en Moder, utöver Guds allsmäktighet. Pur omsorg.
Vi är dagens profeter. Dagens människor som vandrar på väg mot våra självuppfyllanden med stressens ökenvindar i ansiktet. Stanna framför korset, med all din vetskap. Stanna och låt Jesu blick falla på dig. Se så sant det är att han har bytt plats med dig. Nu är det gamla dött och det nya får liv. Stanna en stund extra ifall du ibland inte riktigt kan tro att Jesus har betalat vartenda öre du är skyldig döden, varje dag. Stanna tills vägen framför dig klarnar. Lägg ditt tvivel vid hans kors. Där dör det.
För genom Hans sår blir du hel. Vem vet att hela dig så som den som var med när du skapades?

Kärleken blöder böjd.
Det himmelska riket är nära.
Närhet och ansikte är samma ord på hebreiska.

Jesu blick säger sanningen: Du är omistlig och älskad.

God fredag!