Heliga Tref dag - Varför krångla till det?

”Varför måste ni krångla till det?” frågade mig en gymnasieelev en gång. ”När ni kristna pratar om treenigheten, Fadern, Sonen och Anden, så blir ju bara allt förvirrat! Hur kan någon vara en och tre samtidigt?”

Ja är inte treenigheten bra onödig? Varför krångla till det? Kan man inte bara säga att Gud är Gud och inte mer? Vad är poängen med att börja prata om en och tre samtidigt?  Inom islam t.ex. så har man en monistisk gudsbild; alltså att Gud består bara av en person, punkt slut! Det blir väl mycket enklare!

Ja, säkert blir det enklare, men det är en sak som man inte kan säga som muslim; nämligen att Gud är kärlek. Visst, även inom islam så tror man att Gud älskar oss människor, men man kan inte säga att Gud ÄR kärlek till sitt väsen!

Det som treenighetstanken uttrycker är ju detta: Gud är Relation, Gud är Gemenskap, Gud är Kärlek! Kärleken är inte bara ett flöde från Gud utan ett flöde inom Gud. Det betyder att kärleken fanns långt innan världen och människan skapades. Kärleken har sitt eviga ursprung hos Fadern som ger sin kärlek, ja sig själv vidare till Sonen, som i sin tur ger tillbaks allt till Fadern.

Men att vi talar om Gud som vår Far betyder inte att den moderliga sidan skulle vara frånvarande hos Gud, utan det är Anden som står för den. Faderns och Sonens gemensamma kärlek personifieras av Anden.

Kyrkofäderna använde sig gärna av dansen som en bild av Treenighetens mysterium – en livfull, lekfull, längtansfull dans mellan Fadern och Sonen och Anden som pågår i evigheters evighet. Och det största av allt är att människan själv bjuds in i dansen!

Treenighetsläran har vuxit fram ur de första kristnas erfarenhet av Gud. Och den har inte kommit till för att krångla till det för oss utan för att visa hur mångfald och enhet är två bärande element hos Gud. Både mångfalden och enheten behövs för att beskriva Gud. Utan mångfald hade Gud varit en envåldshärskare, utan enhet hade Gud varit ett inre kaos, oförmögen att styra världen.

Att vi människor har svårt att föreställa oss Gud som ett väsen men tre personer, behöver inte betyda att det är ologiskt! Det finns många ”treenigheter” omkring oss som kan hjälpa oss att förstå. En triangel, som är treenighetens symbol, har ju tre sidor men är likafullt en enda triangel. Vatten kan förekoma i tre olika former: gasformigt, flytande och fast form, men de har alla kemiska formel: H2O.

Men att det finns bilder till hjälp betyder inte att vi slutligt kan förstå treenigheten. Och nog hade det varit konstigt om vi hade kunnat det! Vi människor kommer aldrig helt kunna fatta Gud, för det är han alldeles för underbar! Gud är ett Mysterium, men det är inte vår uppgift att förstå Gud utan att älska honom och bli älskad av honom.

Så även om vi inte fattar Gud så har Gud fattat oss! Gud förstår dig! Han har gripit oss med sin kärlek. I den förvissningen att vi är helt gripna av Gud kan vi tillbe honom som är Fader, Son och Ande.