Apostladagen Årg 2 Vem säger ni att jag är?

”Och ni”, frågade Jesus, ”vem säger ni att jag är?” Matt 16:15

Det förekommer många intressanta filosofiska samtal om vem Jesus är. Det är inte bara de kristna som har sin uppfattning om Jesus, muslimerna anser att han var en profet och judarna en falsk messias. Någon har gjort honom till en politisk revolutionär. Och vad säger ateisterna om honom? Många kända författare har gett sitt bidrag till diskussionen. Jesus identitet har varit en brännande fråga sedan allra första början.

Ja, på frågan: ”Vem säger människorna att Människosonen är?” skulle man kunna ge ett mycket uttömmande svar eftersom det finns så olika meningar. Jag skulle kunna hålla på ganska länge, det skulle rent av kunna bli material till en doktorsavhandling.

Så där kan man hålla på, som katten går kring het gröt. Men plötsligt bränner det till, plötsligt är det en annan fråga som tränger fram: ”Men du själv, vad tycker du, vem anser du att Jesus är?

Det är lätt att gömma sig i det kollektiva och det är många som deltar i en allmän diskussion samtidigt som man är noga med att det aldrig blir personligt. Kanske även bland oss kristna. Det var ju faktiskt till lärjungarna som Jesus ställde dessa två frågor. Och det var lärjungarna som med liv och lust deltog i den första diskussionen, men det vara bara Petrus som svarade på den andra frågan: ”Du är Messias, den levande Gudens son”.

Jesus själv sa inte detta till honom, ledd av den helige Ande hade denna insikt vuxit fram hos honom. Men han behövde frågan, den fråga som tvingade honom till att ta ställning och sluta gömma sig i den allmänna diskussionen. Det som han hade ”på känn” tidigare blev tydligt för honom när han personligen formulerade sin bekännelse på Jesus. Nu visste han, nu hade han tagit det sista steget i tro.?