Påskdagen Johannesserien

Varför skedde uppståndelsen så i skymundan?

Varför visar han sig för så få? Det sker som i Johannes inne bland träden där Maria först trodde att det var trädgårdsmästaren som hon såg. Och det sker för lärjungarna bakom låsta dörrar.

Kontrasten mot hans död är stor. Där han hänger på korset dör han en kvalfull död offentligt och synligt för alla. Ingen kunde tvivla på att Jesus verkligen dog.

Så varför skedde inte hans uppståndelse på samma sätt så att folk slapp att tvivla på den med? Han hade i triumf kunnat rida in igen i Jerusalem och bevisa för alla att han verkligen var Guds son. Men medan hans död var offentlig var hans uppståndelse bara tillgänglig för hans närmaste vänner, de som redan trodde på honom.

Frågan är aktuell även idag. Varför ger inte Gud omedelbara bevis för sin existens, för var och en så att människor slipper gå med tvivel? Varför visar han sig inte? Varför går inte alla med en inre visshet om att det finns en Gud. Gud borde ju ha kunnat ordna detta.

Precis som uppståndelsen skedde i skymundan är det med Guds existens, han finns i skymundan – han ger inga direkta bevis för sin existens.

Men för att komma närmare ett svar kanske jag ska omformulera frågan: ”Varför låter Gud människor ha en ursäkt att slippa tro på honom?

För tänk dig att du kommer fram till att Jesus verkligen uppstod men utan att det får några konsekvenser. Du noterar det som en historisk händelse och sen lämnar det till arkivet.  Vad vore poängen om denna händelse inte får konsekvenser för ditt liv?

Är du beredd till att låta ditt liv förändras? Om inte – kanske där finns ett svar om du tycker att Gud inte visar sig.

För varje människa som Jesus kom i kontakt med efter uppståndelse så förändrades livet till det positiva, även om det inte alltid blev enklare. Sorgen hos Maria från Magdala vändes till glädje, men hon skulle aldrig leva något vanligt liv i landet Israel. Lärjungarna gick från att vara rädda och ängsliga i stängda rum ut och frimodigt berättade om det fantastiska som hänt, men de skulle också stöta på svårigheter och förföljelser. Ändå skulle ingen av dem naturligtvis önska något annat när det gäller Jesus uppståndelse.

Vi kan ju fråga oss om Pilatus skulle ha blivit glad om han hade sett Jesus? Eller översteprästerna? Förmodligen inte.

Nej, Jesus valde att visa sig för dem som det betydde något. För dem som redan trodde på honom, de som behövde se honom.

Uppståndelsen är inte en historisk händelse bland andra. Uppståndelsen är en händelse som blir personlig för oss. Det är en händelse som man inte kan tro på utan att det förändrar ens liv. Det är en levande Kristus vi tro på. Döden är besegrad, när vi ser på oss själva och våra egna liv i ljuset av uppståndelsen behöver inget mer vara som förut.

Tobias Bäckström

Präst