Tredje advent Årg 1 - Johannes döparen

”Är du den som skall komma, eller ska vi vänta på någon annan?” Matt 11:3

Vi brukar ju tala om Tomas tvivlaren, men här är det Johannes döparen som tvivlar. Vem var Jesus? Är han den som skall komma eller har vi tagit miste, tänkte han i sitt fängelse. Vad fick han då Johannes för svar av Jesus? Ja, låt oss först konstatera vad han inte fick för svar. Jesus förebrådde honom inte: ”Hur kan du tvivla, du som är Johannes! Och hur ska det nu gå för dina lärjungar om du börjar vackla?”

Och han svarade inte med någon myndig ton där Jesus slog fast att givetvis är han den som skall komma. Nej, noga taget svarar han egentligen inte på frågan. Han skickar tillbaka att själva berätta för Johannes vad de ser hör. Han ber lärjungarna vittna: ”Blinda ser, lama går, sjuka blir botade och till och med döda kommer till liv.”  Jesus ville inte tala om sig själv, han ville att hans gärningar ska tala om honom.

Tro och tvivel behöver inte stå i motsats till varandra. En tro som aldrig tvivlar är en tro som aldrig konfronteras med verkligheten, den tron blir ett åsiktspaket som inte får mycket med mitt liv att göra. Men vågar man släppa fram tvivlet, som Johannes vågade, då leder det till en fördjupad tro, och en tro som leder till liv. Om man tror bara för att det förväntas av en eller för att man inte vill förarga någon, då leder inte tron till liv.

Men Jesus blir inte förargad om du tvivlar. Gör som Johannes, vänd dig till honom med dina tvivel och dina frågor. Han kanske inte kommer med något entydigt svar. Och ibland kanske vi hade önskat det, att någon talat om för oss, rakt upp och ned hur saker och ting ligger till. Men det Jesus säger är: ”Se efter och bedöm själv!”

Tobias Bäckström