GPS

GPS – det betyder ”global positioning system”.

Det är en apparat som man kan köpa i en leksaksaffär för herrar. Du kan få den för ett par tusenlappar. Vem som helst kunde ha råd att köpa en – om nu inte kollekterna i kyrkan var så dyra. GPS hjälper dig att hitta rätt, när du vill komma rätt i geografin. Om du vill åka till ett Oas-möte i Hälleviksstrand eller Kungälv eller Borlänge och undrar var i all Sverige ligger de platserna, då tar du med dig din GPS i bilen och frågar efter den plats, du vill till. Då får du höra en vänlig dam – som förmodligen sitter på någon sattelit i rymden och kikar ned på oss. Hon säger: Kör rakt fram ... vid nästa rondell, tag första avtagsväg till höger ... sedan snett fram till vänster om höger ... Om du kommit alldeles vilse, säger hon: Gör u-sväng nu! På kyrkans språk heter det OMVÄNDELSE.

Mycket av det som vi idag är stolta över och tror är vår tids uppfinningar, finns redan i Bibeln. Profeten Elisa var den förste som praktiserade mun mot munmetoden (2 Kon 4:32 ff). Hesekiel talade om hjärttransplantation i 36:26 ff. Paulus lärde oss cognitiv beteendeterapi, då han uppmanar oss att låta oss förvandlas genom förnyelsen av våra tankar (Rom 12:2). GPS omtalas redan av profeten Jesaja. Han skriver: Vare sig du viker av till höger eller vänster så skall dina öron höra detta ord ljuda bakom dig: ”Här är vägen, vandra på den” (Jes 30:21).

Jesaja, som kan en del ”ängelska”, säger att svenskarna har gjort en alldeles fel ut-tolkning av bokstäverna GPS. De betyder, säger han: ”Gods powerful Spirit”. Gud har himmelska resurser att hjälpa oss hitta rätt i vårt krångliga liv.

Det spännande med Guds GPS är inte bara att den kan ta emot budskap. Den kan också sända himmelska kraftvibrationer ut i världen. Det kan alla göra och kanske just vi, som inte längre är så rörliga av oss, vi 80-plussare, som tillhör Antikrundan. Vi kan gå med i den rörelse som heter ”Älska Sverige tillbaka till Gud”. Vi kan genom våra himmelska kontakter sända Andens välsignelser och änglarnas glädje och himmelskt beskydd över statsråd och biskopar, över präster och församling, över vänner och ovänner över barn och busar, över gråtare och flamsare. Då kan den onde fienden inte få makt över dem. Sänd ett GPS!

Var rädd om ditt inre rum. Det kan vara en skräpkammare, fullt av det som är fult. Människor omkring dig märker det. Vad hjärtat är fult av det talar munnen. Dålig andedrält!

Men ditt inre rum kan i stället vara ett kärleksrum, ett GPS, som du laddar med himmelska kraftord: ”Dessa ord som jag idag ger dig skall du lägga på ditt hjärta” (5 Mos 6:6). Det ord som kommer in i hjärtat, går in i blodomloppet, det påverkar, händer och fötter, tår och fingrar. Det stiger åt huvudet. Ty vad hjärtat är fullt av det talar munnen. En ljuvlig kristusdoft (2 Kor 2:14-15)!

Bibliska kraftord ger dig en inre korrigering. Om du kör vilse i livet, hör du en röst: ”Stanna! Gör en U-sväng! Vänd om!” Bibliska kraftord kan betyda mycket för människor omkring dig. De hjälper dig att vibrera godhet mot dem.

Gör så här: Stoppa ned ett bibelord i hjärtat. T ex Luk 11:28, som också kan sjungas på melodi 688 i psalmboken:

Saliga de som hör Guds ord, saliga de som hör Guds ord.
Ja, saliga de, saliga de som hör Guds ord och tar vara på det
.

Smaka på det! Upprepa det! Vattna det med bön! Sjung det!

Lägg sedan märke till vad som händer! Paulus berättar om det. Den helige Ande älskar bibelord. Han har ju andats in liv, kärlek, kraft i det (2 Tim 3:16). När han märker att du lägger ned ett bibelord i hjärtat, då kommer han dit, till ditt inre kärleksrum. Guds Ande sätter sig ned där och börjar tala med din ande, ditt inre barn, om detta ord (Rom 8:16).

Den helige Ande kan göra mycket i dig och genom dig. Du förstår det när du sköter om din GPS. Du häpnar som Johannes, han som (förmodligen i 86-årsåldern) stoppade ned detta bibelord i sitt hjärta och sedan skrev ned det i ett kärleksbrev till oss – 1 Joh 3:1

Se, vilken kärlek Fadern har skänkt oss
att vi får kallas Guds barn, och det är vi också.

Bengt Pleijel