Onskan - varför finns den?

Hej.  Ställer kanske en omöjllig fråga men vill verkligen läsa någon klok kristen människas tankar kring detta.Jag tror på en Gud som är allsmäktig, råder över allt, har skapat allt samt har all makt i himmelen och på jorden. Tror också att Han kan gripa in på övernaturliga sätt i våra liv när helst Han vill. En Gud med kraft. Har dock funderingar kring onskan i världen. Var kom den ifrån från början? Varför finns den? Har Gud skapat den? Han har ju skapat allt. Även om Gud inte har skapat onskan direkt så finns den i världen, i hans skapelse. Det finns förutsättningar för onska, varför? Gud har skapat en skapelse där onskan finns som ett alternativ, men varför ge detta alternativ till människan, som så ofta väljer detta alternativ? Var det på något sätt givet från början att gott och ont fanns? Var det givet innan Gud fanns? (Gud har ju alltid funnits.) Nu kanske jag svävade iväg lite i min fråga. Men jag funderar iallafall mkt över onskan i vår värld. Är tacksam för någon typ av svar. Guds frid. John.

Försök till svar:

Hej John! Ondskans problem har många funderat mycket på genom tiderna så du är inte ensam. Här följer mitt försök till svar:Ondska är ingenting av substans som är skapat utan är mer en frånvaro (av det goda), ett uppror mot den goda ordningen eller något som används fel.Gud har alltid funnits och från början var allt som Gud skapade i harmoni med Guds vilja. (En definition: det som är i överensstämmelse med Guds vilja är gott och det som inte stämmer med Guds vilja är ont.)

Gud valde att skapa varelser, änglar och människor, med möjlighet att välja, att välja att fortsätta leva i harmoni med Guds vilja eller att bryta med den harmonin. Varför valde Gud att skapa varelser med den möjligheten? Kanske för att verklig kärlek förutsätter att verklig frihet också finns. Men när den första människan valde att bryta med Guds goda vilja så drog det med sig skador på hela skapelsen. Och under dessa villkor lever vi nu. Hela skapelsen och vi människor bär spår av Guds ursprungliga goda vilja. Men samtidigt är allt också påverkat av bortvändheten från Gud.

Hälsningar Kenth Carlsson