Varför blir en del helade och andra inte?

(Svar till Sophie)

Tack för frågan, den är jätteviktig. Jag har själv varit med och bett för sjuka och sett under ske. Sjukdomar från livshotande cancer till ryggskott och förkylning har försvunnit helt.

Men jag har också varit med om att inte få vad vi bett om. Då undrar man: Var det fel på vår tro de gångerna? Eller på den sjukes tro? Bad vi på fel sätt eller vid fel tillfälle?

Alla dessa frågor är fel. Det behöver inte vara några brister i vår eller någon annans tro. Det kan faktiskt vara så att Gud inte alltid vill svara ja på våra böner. Gud har all makt och all kärlek. Men han ser långt djupare än vi, ser att sjukdom och lidande ibland kan vara ett helgelsemedel.

När du eller någon annan är sjuk, är det inte Gud som sänder sjukdomen. Det onda kommer från Den Onde. Men Gud kan vrida vapnen ur handen på djävulen och låta lidandet dra oss närmare Gud.

För att sammanfatta: När någon blir sjuk är vår första uppgift att be Herren om helande. Men om vi inte får det vi ber om, måste vi också kunna se lidandet som en uppgift. Vi lider kanske för andras skull (Kol 1:24). Inget som vi lägger i Guds händer kan vara meningslöst.

Med hälsningar i Herren