Är inte ondskan besegrad?

Hur förklarar man den pågående ondskan i världen, som Jesus besegrade på korset för 2000 år sedan?

Hur skall man förklara allt det onda som fortfarande existerar över hela jorden/världen, då Jesus genom sin ställföreträdande död på korset redan har besegrat döden och djävulen.

Det är ju riktigt att vi brukar säga att Jesus har besegrat döden och ondskan, och ändå som omges vi fortfarande av död och ondska. Fortfarande så väntar vi alltså på slutstriden. Det står på ett ställe i Uppenbarelseboken att djävulens raseri är stort eftersom han vet att hans tid är kort. Han vet alltså att han egentligen är besegrad och just därför så blir hans motstånd så mycket mer intensiv.

En jämförelse för att förstå det här är när de allierade landsteg i Normandie. Alla visste, även nazisterna, att det bara är en tidsfråga innan kriget var slut. Ändå så skulle det dröja ett helt år innan de var slutligt besegrade och deras kamp blev allt mer desperat efterhand som slutet närmade sig.

Det här är frågor som vi aldrig helt kan få svar på men orsaken till varför planeten ännu inte har blivit 'rensad' får vi ett antydan till i liknelsen om ogräset och vetet. Läs Matt 13:24-30

Tobias Bäckström