Stiftelsen Bibelskolan.com
 

Slaveri?

Jag tror att hela bibeln är Guds ord, inte bara väl valda delar. Ett argument som jag dock ofta får emot mig är att bibeln tillåter slaveri och därför kan man inte tro på G.T. Hur ska man svara på frågan om slaveriet? Jag tror ju inte det var Guds vilja, men hur förklarar man varför det är med i bibeln? Samma sak med polygami och sånt... Tacksam för svar!

 Svar:

Allt sedan syndafallet är hela skapelsen skadad och synden påverkar allt. Men som Jesus säger i Matt 19:8 ”från början var det inte så”.

Polygami förekommer ju i GT, t ex hos framträdande personer som David och Salomo, men Gud uppmanar aldrig till det. Det viktigt att skilja mellan vad som förekommer, där Bibeln är en historieskildring och återger vad som hände, och vad Gud direkt uppmanar till. 

Med slaveri är det lite svårare. Det förekommer även i NT. Även för slaveri gäller att ”från början var det inte så”. Och Gud uppmanar inte heller till slaveri. Men det verkar som att Gud inte i första hand vill förändra strukturerna i ett samhälle utan först vill förändra människorna och när det väl har skett så kommer också strukturerna i ett samhälle att förändras så att dessa blir mer i överensstämmelse med Guds rikes värderingar.

Paulus uppmanar i första hand slavar som blivit kristna att vara goda föredömen och inte göra uppror. Men han uppmanar dem också att bli fria om möjligheten uppstår. (Se 1 Kor 7:20 se not till Bibel 2000).

Ett boktips som tar upp denna och andra svåra frågor är ”Krigen i Gamla testamentet” av Olof Edsinger.

Kenth Carlsson

 



Våra systersajter

Här finns länkar till god bibelundervisning av kända bibellärare.

Jesus för dig
Jesus för dig
Bönenätverk
Bönenätverk
Bibelskolan Ung
Bibelskolan ung
Himmelskt söndagsgodis
Rött kors designat av prof. Erik Lundberg
Bengt Pleijels blogg

Våra systersajter

Här finns länkar till god bibelundervisning av kända bibellärare.

Jesus för dig
Jesus för dig
Bönenätverk
Bönenätverk
Bibelskolan Ung
Bibelskolan ung
Himmelskt söndagsgodis
Rött kors designat av prof. Erik Lundberg
Bengt Pleijels blogg