Är inte Gud orättvis?

ÄR INTE GUD ORÄTTVIS?                                                                                 /Svar till G.K./

Din fråga är: Hur kan Gud pröva och döma människor som aldrig har lärt känna honom och hans kärlek?
Du har alldeles rätt i att hela Bibeln handlar om kärlek. Guds kärlek som oupphörligt söker oss, och vårt gensvar på denna kärlek. Gud har gått så långt i kärlek att han offrade sin egen Son för oss – men hur ska de som inte fått veta eller fattat detta kunna ge sitt svar? Och är det rättvist av Gud att döma dem som ingenting förstått?

Först måste jag säga: det är inte vår sak att bedöma rättvisan hos Gud. ”Aldrig kan någon utforska hans beslut eller spåra hans vägar” (Rom 11:34). Kanske är hans rättvisa långt större än vi kan fatta. Eftersom vi vet att ”Gud är kärlek” (1 Joh 4:8) så måste vi sluta oss till att också hans domslut är fyllda av kärlek.

En ledtråd när det gäller Guds dom får vi av Jesus i Luk 12:47-48. Av hans ord här förstår vi att domen är individuell. Den som inte har lärt känna sin Frälsare får en mild dom, medan den som lärt känna men avvisat honom får en hårdare dom. Är inte det rättvist?

Och ändå: allt vårt tal om ”rättvisa” utgår från våra referensramar. Jag är säker på att Guds rättvisa är mycket större och underbarare än så. Han vill ju faktiskt ”att alla människor skall räddas och komma till insikt om sanningen” (1 Tim 2:4). Vill han det, så lär han ge alla människor en rättvis möjlighet.

Med hälsning i Herren

Staffan Ljungman