Hur kunde Abraham och Job räknas som rättfärdiga?

Fråga: Hur kunde människor på Gamla Testamentets tid räkna sig som rättfärdiga, när Jesus ännu inte hade kommit för att dö för deras synder? Tänker då främst på Abraham och Job, vilka författarna till Genesis respektive Jobs bok gärna utmålar som just rättfärdiga. Även dessa båda herrar hade ju liksom jag ärvt synden efter Adam och Eva. Dessutom hade ännu inte Moses fått Lagen från Gud, så att de genom att följa denna kunde bli rättfärdiga.

Svar: I din fråga tangerar du vid svaret. Paulus tar upp exemplet Abraham i Romarbrevet 4. Hans poäng är just att Abraham (och även Job) levde innan Mose och innan lagen kom. Ändå står det att Gud räknade dem som rättfärdiga. Paulus poäng är att det är tron som rättfärdiggör oss och inte lagen. Tron på Jesus Kristus som har dött för allas synder, även de som levde innan honom. Både Abraham och Job hade del av arvsynden som du påpekar och de syndade också i sina liv, men eftersom de trodde på Gud så räknas de som rättfärdiga. Det är tron på Gud som rättfärdiggör oss och dem. Mose och lagen kommer in i ett senare skede och kan hjälpa oss att leva ett gott liv men aldrig göra oss rättfärdiga.