Femte söndagen i påsktiden Årg 2 - Att växa i tro gör ont!

1 Joh 3:18-24

Att leva sitt liv tillsammans med Jesus är både fantastiskt och oerhört smärtsamt. Det fantastiska består i att vi har fått ett nytt evigt liv genom tron på Jesus Kristus. Det som hände på Golgata gällde mitt liv och den tomma graven visar att det finns en framtid och ett hopp. Det smärtsamma handlar om vår andliga växt. Att överlåta sitt liv till Jesus är som att ställa sig på drejskivan och låta honom modellera om vårt liv. Det är en smärtsam erfarenhet eftersom vi bär på många saker som behöver förändras och berarbetas.

Johannes skriver i sitt brev: 'Och detta är hans bud: att vi skall tro på hans son Jesu Kristi namn och älska varandra så som han har befallt oss'.  Det Jesus gör med oss på drejskivan är att omforma oss till att älska varandra. Att tro och förlita sig på Jesus samt älska vår nästa är uppdraget som varje lärjunga har att följa. Klarar vi detta? Nej, inte i oss själva och det är därför smärtan ibland blir outhärdlig när vi ska omforma våra liv till att älska mer. Människan har en medfödd felprogrammerad gen som stör och oroar allt vi gör. Denna gen kallar jag för egoismen, själviskheten och egenkärleken. När vi överlåter oss till Jesus Kristus börjar en process där vi, med ytterst små steg, lyfter blicken från vår egen navel och börjar se andra. Det är en kamp att inte låta 'egoismgenen' styra våra liv.

Att dagligen följa Guds vilja: 'älska varandra så som han har befallt oss' , klarar vi inte av i egen kraft. Vi är i desperat behov av Jesus Kristus i våra liv. Det är bara han som kan förändra oss till att mer och mer älska varandra. Den förändringen gör ont. Det är smärtsamt att växa i tro samtidigt är det ytters befriande. Att slippa tänka på sig själv hela tiden är frihet! Att ställa sig på drejskivan och låta Jesus omforma oss ger en framtid och ett hopp. Det finns alltid möjligheter att börja om och låta livet ta en annan vändning. Livet med Jesus är fantastiskt och samtidigt oerhört smärtsamt. Vågar du anta utmaningen och låta dig bli omformad?

Evalotta Kjellberg