5:e sönd i påsktiden - Årg 2 - Internationella glädjedagen

Den 20 mars är den internationella glädjedagen, utsedd av FN. Och det är ju riktigt bra att FN vill skapa ett lyckligt samhälle. Men jag blir lite tveksam till när jag ser vissa av FN:s olika tips för att vi ska bli mer lyckliga. Vissa saker är väl bra som att njuta av naturen och göra andra människor lyckliga. Andra tror jag är av mer begränsat värde, som att vikten av att roliga sprida saker på sociala medier. Och när det gäller FN:s uppmaning att vi ska anamma hedonism blir jag än mer fundersam.

Hedonism innebär att njutning är det centrala målet för människans strävan. Ett gott liv innebär att maximera njutning och ens välmående. Men det är ett kortsiktigt sätt att se på lycka och glädje. Att sträva efter lycka för dess egen skull blir lite som att jaga sin egen skugga. Det blir en ständig jakt där man aldrig helt når fram.

Ändå vill vi ju alla bli lyckliga! Men hur ska då göra för att få lycka och frid? Vad skänker oss glädje? Vad skänker dig glädje i livet?

Ja, bara hur man brukar formulera den frågan säger något, alltså vad skänker dig glädje? Glädje är något som skänks oss, det är inget vi själva kan ta oss. Det betyder att orsaken till vår glädje, åtminstone delvis finns utanför vår egen kontroll.

Vi vill alla känna glädje och bli lyckliga. Och - det vill Gud också! I dagens evangelium säger Jesus: ”Detta har jag sagt er för att min glädje skall vara i er och er glädje bli fullkomlig”. Alltså Jesus nöjer sig inte med att vi bara ska vara sådär lagom glada och lyckliga, utan att vår glädje ska vara fullkomlig! Han är sannerligen inte glädjedödare utan en glädjefödare! Han vill ge oss den fullkomliga glädjen. En glädje som inte är beroende av livets yttre växlingar.

Men finns det en sådan glädje? Kan man vara glad alltid? Nej, jag tror inte det, men kanske finns det de som levt nära Jesus under lång tid som har en inre frid och glädje som aldrig lämnar dem även om livet stormar på utsidan. Jesus säger att vår glädje blir fullkomlig när hans glädje är i oss. Min glädje skall vara i er! Glädjen är en gåva som Gud vill ge oss.

Och hur ska vi då göra för att uppnå denna glädje? Vad är det Jesus har sagt? Jo, han talar om att vi ska hålla hans bud, och det viktigaste budet är att vi ska älska varandra. ”Mitt bud är detta: att ni skall älska varandra så som jag har älskat er.”

Jesus uppmanar oss inte att söka lyckan direkt. Den kommer som en bieffekt av andra saker. Älska varandra, säger Jesus – så blir ni lyckliga. Älska varandra så kommer er glädje bli fullkomlig eftersom då kommer min glädje vara i er.

Att älska är gudomligt. När vi älskar varandra, så som Jesus älskat oss – då återskapar vi Jesus närvaro, då är han mitt ibland oss och hans glädje är i oss.

Tobias Bäckström