Söndagen före pingst Årg 3 - Fall - Ande!

– Simon, Vad tror du skall hända nu?

– Vad då hända? Vad menar du, Johannes?

– Han sa ju att vi skulle bli döpta med helig ande om bara några dagar. Jag bara undrar vad han menade. Han sade också att han skulle sända oss Hjälparen. Jag tycker det är så spännande!

– Det kanske blir som med Elisha. Du kommer väl ihåg hur han fick en dubbelt så mycket av den Ande som var över Elia. Sedan kunde han gå torskodd över Jordan när han slog på den med Elias mantel. Tänk, Johannes, vilken uppståndelse det skulle bli om du fick Jordan att stanna upp. Här, låna min mantel!

– Skoja inte, Simon, jag menar allvar! Tänk om det händer idag! Jag tycker i alla fall att det är spännande.

– Det tycker jag också. Du tål väl lite skämt! Kom nu samlas vi med de andra.

De samlades varje dag i gemensam bön men de fick vänta i en dryg vecka. Då kom Guds Ande över dem och det skedde inte på samma sätt som med Elisha. Jesus hade sagt: Ni skall få kraft när den helige Ande kommer över er, och ni skall vittna om mig i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.

Och det var precis vad som hände!

När Guds Ande föll över dem fick de en ny kraft och en ny frimodighet och upplevde på nytt att Jesus var hos dem! Ett våldsamt dån hördes och gjorde att människor kom från alla håll. Petrus ställde sig upp och talade till dem. Och vilken predikan han höll i den helige Andes kraft! Han hänvisade till alla Guds löften om Anden som redan profeterna på Gamla testamentets tid förusagt. Resultatet blev att omkring 3000 människor kom till tro och lät döpa sig!

Vi känner oss ofta svaga och misslyckade. Vi tycker att vi har svårt att tro, svårt att be. Och vi skulle aldrig kunna tänka oss att berätta om vår tro på Jesus för någon annan. När vi tycker att våra liv är meningslösa och händelselösa ska vi be om helig Ande. Det är en bön som Jesus lovat att höra. Man brukar ju säga att när nöden är som störst är hjälpen som närmast. I detta fallet är det verkligen så att när nöden är som störst är Hjälparen som närmast! Jesus säger att Hjälparen är hans egen Ande. När Anden kommer upplever vi hur Jesus är särskilt nära.

Bed, så får du se vad som händer!

Johannes 15:26- 16:4

Apostlagärningarna 1:5, 8