Kan man välsigna Gud?

Du undrar om man kan välsigna Gud och var vi i bibeln uppmanas att göra detta.

All välsignelse kommer från Gud och har honom som källa eller orsak. Det gäller även prästens välsignelse i kyrkan. Det är Gud som ger välsignelsen sin kraft och innehåll, det är en Guds handling som förmedlas genom tro av prästen.

I Hebr 7:7 så står det att det är den ringare som blir välsignad av den som är förmer, och utifrån det så kan knappast vi människor välsigna Gud. Något sådant direkt exempel hittar vi inte heller i bibeln.

Däremot så förekommer det på en rad ställen att det konstateras att Gud är välsignad. När Jesus rider in i Jerusalem så sjunger folket: "Välsignad är han som kommer i Herrens namn." På ett flertal ställen i breven så talar Paulus som Gud och Jesus som är "välsignad i evighet". Se tex: Rom 9:5, 2 Kor 1:3, 11:31, Ef 1:3.

Det är ju inte samma sak som att vi människor välsignar Gud, men visst kan vi i bön till Gud tala om honom som den välsignade, den som är välsignad i evighet. Men även då är ytterst källan till välsignelsen Gud själv.

Tobias Bäckström