Kärleken till en människa och till Jesus

Vad är skillnaden är mellan kärleken till ens partner och till Jesus.

Det är nog inte så att vi har två sorters kärlek, en till make/maka och barn och en annan till Jesus. Jesus citerade en gång det förnämsta budet i GT: ”Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta…och din nästa som dig själv” (Mark 12:30-31). Gud ska vi alltså älska mer än oss själva, och vår nästa lika mycket som oss själva. Nästa betyder de som står oss närmast, och där finns det en gradskillnad. Din partner (och ev. barn) står dig allra närmast, sedan kanske föräldrar och nära vänner.

Sedan frågar du också om man öppet ska förklara sin kärlek till Jesus inför den andra partnern. Det tycker jag absolut att man ska. Jesus sa: ”När man tänder en lampa sätter man den inte under sädesmåttet utan på hållaren, så att den lyser för alla i huset” (Matt 5:15). Man får inte gömma undan trons ljus, allra minst för den människa som står en närmast. Det är kanske genom dig hon ska få lära känna Jesus.

Med hälsning i Herren
Staffan Ljungman