Uttalet av JHWH

Jag hörde en predikan där man nämnde att Guds namn omöjligt kan vara Jehova. Hur kan man egentligen veta det? Namnen Jahveh respektive Jehovah har nämligen exakt samma kononanter JHWH.

Svar:

Guds namn fick inte uttalas av någon annan än översteprästen och då bara på den stora försoningsdagen. Därför skrev man bara ut konsonanterna och inte de streck och prickar under bokstäverna som utgjorde vokaler. När man då kom till JHWH så läste man Adonai (Herren) eller Elohim (Gud) istället. Så småningom tog man vokalerna från dessa ord och lade de till JHWH och fick alltså då Jehovah som uttal. Men det var alltså inte det ursprungliga uttalet. Uttalet Jahveh är en kvalificerad gissning men helt säker kan man inte vara på det heller.

Tobias Bäckström