”Vill du bli frisk?"

(Svar till Fredrik)

Du har läst i Johannesevangeliets femte kapitel om den sjuke vid dammen Betesda. Det sägs mycket riktigt att en ängel då och då satte vattnet i rörelse, och den första som sedan steg ner i vattnet skulle bli frisk. Men den lame mannen som evangeliet berättar om kunde inte själv ta sig ner i vattnet, och därför blev han aldrig först.

Nu möter han Jesus vid den här dammen, och Jesus ställer en underlig fråga: ”Vill du bli frisk?” Det var klart att han ville det, kan man tänka. Varför var han annars där? Men Jesus ville höra honom säga det. Det är nämligen så att Gud aldrig besvarar böner som vi inte ber. Jesus ville göra mannen frisk, men förutsättningen var att han skulle göra det som svar på bön. Mannen berättade om sitt problem: han hade ingen som hjälpte ho-nom ner i vattnet. Då visste Jesus vad mannen ville, och besvarade hans bön, och han blev frisk.

Vad betyder detta för dig? Jag vet ju inte om du är sjuk på något sätt eller har andra problem. Men är det så, då visar Jesus samma väg för dig: tala om ditt problem för honom. Men kanske behöver du ”någon som hjälper dig” – inte ner i en damm, men fram till Jesus. Jag tänker på några människor som kan be för dig om att Jesus ska gripa in i ditt liv. Vi kan inte veta när och hur han gör det, men vi vet att han vill hela och hjälpa. Mer kan jag inte svara, eftersom du inte berättar hur din fråga gäller dig personligen.

Med hälsningar i Herren