Första söndagen i fastan, Årg 3 - När vi bara vill väl.

Upprörd tar Petrus Jesus avsides. Han hade precis berättat för lärjungarna vad som skulle vänta honom i Jerusalem. Han skulle bli misshandlad, hånad och dödad. Ändå insisterade han på att de skulle fortsätta dit. Petrus tänkte tillrättvisa honom, men inte inför de andra. Han börjar förklara för honom att så här kan han inte gå omkring och säga. ”Förstår du inte att de andra blir förvirrade och desillusionerade. Lida och dö? Varför skulle det hända dig? Vad vore det för mening med det?”

Petrus vill väl, han tror sig förstå Jesus eget bästa, och just därför så blir Jesus svar så chockartat: ”Gå bort ifrån mig, Satan!” Trots hans goda avsikter, trots att han ju menade väl, så var det han sa rent diaboliskt. Det kom inte från Gud, det kom från djävulen!

Vägen till helvetet är stenlagt med goda avsikter, finns det ett ordspråk som säger, och det ligger en del i det. Risken finns att det är när man vill som mest väl som det blir som störst fel. När man bara har goda avsikter så tystnar den inre självkritiska rösten och man kan alltid försvara sig med att, ”Jag vill ju bara väl!”

Ofta handlar det om en ambition att undvika smärtan. Man vill hoppa över prövningar, som Petrus försökte övertala Jesus att göra. Ett exempel på detta är dödshjälpen i Nederländerna. Dödshjälpslagen drevs igenom 2001 med de bästa avsikter: ingen skulle behöva plågas. Lider man av en obotlig och plågsam sjukdom så skulle man erbjudas hjälp att förkorta sitt liv.

Man ville väl, men det blev fel. Sedan lagen gick igenom så har tusentals människor blivit avlivade mot sin vetskap och utan att ha gett samtycke. Läkare har frestats att bli allt för generös med dödshjälpen och nu har flera av de som var med om att driva igenom lagen ångrat sig. Det som till synes är gott är det inte alltid i det långa loppet.

När det gäller frestelser så är det sällan som vi lockas av det som är direkt ont. Det som frestar oss är alltid till synes gott och det är det som krånglar till det för oss. Det är sällan som gott och ont står där klart och tydligt definierat, ofta är det i stället en gråskala. Och ibland måste vi välja mellan två onda ting. Och det som kan vara bra på kort sikt, behöver inte vara det på lång sikt.

Petrus ville bara väl, men det blev fel. Det får vi ta som en varnande exempel: när vi vill väl, när vi anser oss veta någon annans bästa. Då kan det vara bra att tänka ett varv till. När vi bara har goda avsikter så har vi ofta sänkt vår inre gard mot att göra fel.