Sjätte söndagen efter trefaldighet - Årg 3 - Efterföljelse

Hur gör vi när vi försöker få fler människor till kyrkan? Ja, normalt så brukar vi ju tala om alla fördelar; gemenskapen, upplevelsen, att få be och sjunga tillsammans osv. Att det kan var besvärligt ibland och rent av konflikter inom kyrkan säger vi inget om till nya människor

Hur gör då Jesus? I dagens evangelium möter han tre olika människor. Den förste, förklarar med stor iver förklarar sin intention att följa honom, vart han än går. Jesus svar blir nästan avvisande: ”Rävarna har lyor och himlens fåglar har bon, men Människosonen har inget ställe där han kan vila sitt huvud.” :Men Jesus avsikt är inte att avvisa honom utan att ta ifrån honom hans tvärsäkerhet. Han vill att han ska besinna sig, tänka efter vad det innebär att följa honom. Att följa Jesus innebär inte att leva i trygghet och bekvämlighet, tvärtom, till och med rävarna och fåglarna har det tryggare och bekvämare. Och kanske chansen är större att han visar sig uthållig i sin efterföljelse om han i förväg övervägt kostnaderna än om han kastar sig in i något utan att veta vad han ger sig in på. Ofta är det så att det är de som till en början är tveksamma som i längden blir uthålliga när de väl övertygats om en sak. Medan de som ivrigt och snabbt ger sig in i något ger upp först.

Två andra blir uppmanade av Jesus att följa honom. De förklarar att de gärna följer med men de har bara ett par saker som ska ordnas först. Den ene vill begrava sin far och den andre vill ta farväl av dem där hemma. Två fullt legitima skäl för att dröja någon dag, något annat hade varit orimligt. Ändå så godtar inte Jesus deras skäl. Det Jesus säger är mycket tillspetsat, men kanske han anar en delad håg, ett tveksamt sinne som ligger bakom männens ursäkter.

”Följ mig” säger Jesus.Vi säger: ”Om en stund, jag ska bara..”Hur ofta är det inte som vi ser oss om. Vi vågar inte satsa helhjärtat på en sak, utan att samtidigt snegla på något annat. Vi vill ha flyktvägar, kunna dra oss tillbaka, om något inte visar sig motsvara våra förväntningar. Det Jesus vill är att vi ska bränna våra skepp, att vi ska satsa helt på Gud. Jesus vill att vi ska ha ett odelat hjärta. Det vill säga att det bara är en sak som är riktigt viktig för oss, att vi brinner för det enda nödvändiga. Den som ständigt tvekar blir snart utbränd, då går ju en massa energi till spillo, när man tvekar och velar och inte vet vad man ska göra.  Men är det så att när man väl bestämt sig för en sak, då flyter allt på mycket lättare.