Bönsöndagen Årg 1 - Ge inte upp

Om nu Gud vet allt - vad är då nyttan med att be? Vi får flera svar på den frågan i Jesu liknelse:

* Först: Jesus är mån om att vi ska be. Att Han själv är ett med Fadern hindrade inte honom från att be. Här lär vi oss att bön handlar mer om relation än information.

* Sedan: Jesus vet att det är lätt att ge upp. Att Jesus ger oss en liknelse för att vi inte skall ge upp med bönen, kan ju få oss att fundera över från vem tankarna kommer att det inte är lönt att be: från en Vän eller en Fiende..?

* Dessutom: Vilken domare! Han är intresserad av rätt och rättvisa, han är inte mån om de svaga, och han har varken känsla för etik eller moral. Men han ger sig till slut, eftersom han blir uttröttad av änkans spring. På vilka sätt påminner den Gud du har lärt känna om den här domaren? Inte på något sätt, naturligtvis! Gud är passionerat intresserad av rätt och rättvisa, mån om de svaga och är själva källan till etik och moral. Poängen med liknelsen är alltså, att om det går att få en orättfärdig domare som totalt saknar alla de goda egenskaper Gud har att ändå lyssna på en bön från en änka - hur mycket mer är då inte Gud intresserad av din bön?!

* Vidare: Du är utvald av Gud. I Jesus är du utvald att besitta jorden, ärva himmelriket, vara kung för evigt, vara Guds barn. Skulle en bön från en så högt uppsatt person kunna vara ointressant?

* Och: Be om din rätt, och du skall snart nog få den! Rätt betyder allt det som Jesus vunnit åt dig: Du har rätt till förlåtelse i Jesu blod, hjälp av den helige Ande, ljus i mörkret, och en massa andra löften. Gör gärna ett bibelstudium och stryk under alla löften Jesus ger dig rätt till i evangelierna! Snart nog betyder att det visst kan dröja - men inte orättfärdigt länge. När Gud dröjer kan du vara viss om att Han kommer att ge dig din rätt i rätt tid. Och om Gud skulle vara tyst ett tag, så få inte panik: njut av tystnaden, låt den bli som tystnaden mellan gamla goda vänner, eller mellan ett nygift par som bara ser på varandra utan ett ord, men med kärlek och förväntan.

* Till sist: Kommer Jesus att finna någon tro på jorden när Han återvänder? Kommer de flesta att ha gett upp? Kommer Han att finna tro hos dig? Kommer du att ha gett upp?