sönd e nyår - Bönens hus

Jesus rensar templet, han driver ut de som köper och säljer. Kanske inte i första hand för att de gjorde något fel i sig utan för att de befann sig på fel plats. Templet skulle vara ett bönens hus för alla folk. De störde bönen med sitt säljande och växlande.

Men behöver man då ett tempel, eller för den delen, en kyrka för att be? Kan man inte be var som helst? Gud hör väl mig även när jag är ute i naturen och promenerar om jag det passar mig bättre att be där än i kyrkan.

Ja, Gud är närvarnde överallt, inte bara i templet, som i gamla förbundets tid. Eller man kan vända på det: Gud är fortfarande närvarande i templet: men templet för oss är något annat än den pampiga byggnad som var i Jerusalem på Jesu tid. Templet är alla som har döpts in i Kristi kyrka. Alla kristna är levande stenar i hans templebygge.

Där de kristna samlas för att be: där är alltså Guds tempel idag, där är Gud särskilt närvarande, precis som han var särskilt närvarande i det gamla förbundets tempel. Gud hör även när vi är ute i naturen ensamma, men det finns ändå ett särskilt löfte när vi samlas tillsammans med de andra som ingår i hans tempel.

Jesus rensade templet för att det skulle vara ett bönens hus. Är templet idag ett bönens hus? Vad behöver vi rensa ut som hindrar bönen i dagens kyrka? Det är frågor som vi alla får ställa oss.

Tobias Bäckström