8 e Tref - Grunden för våra liv

Vad bygger vi våra liv på? Vad utgör grunden? Det är den frågan som Jesus vill att vi stannar upp vid. Till vår hjälp har vi den här liknelsen om de två olika husbyggarna. Skillnaden emellan dem är avgörande. Men kanske inte utanpå. Till det yttre var skillnaden inte är så stor. De bägge husen såg kanske likadana ut. Precis som två olika människors yttre liv och vandel inte behöver skilja så mycket. Skillnaden ligger i vad som utgör grunden. Vilka är mina motiveringar? Söker jag Guds är eller min egen ära i de handlingar som jag utför. Det är skillnader som inte märks omedelbart.

Men den dag då stormen kommer, då märks det, då prövas grunden som jag har byggt på, då avslöjas skillnaden obönhörligt. Så länge det går bra i livet och allt flyter på, ja då märks det inte om jag inte har tänkt igenom vad som utgör min grund. Men man kan inte bara leva på utan att tänka igenom detta. Då bygger man på lös sand, och då rasar livet som ett korthus när ovädret kommer över en.

Lägg märke till att både den som byggde på berggrunden och den som byggde på sanden drabbades av storm och regn. Så att man förtröstar på Gud att man har Kristus som grund, det är ingen garanti för att slippa olyckor, att drabbas av motgångar. Vi har inga löften om att undgå det.

Men när olyckor drabbar oss så behöver inte livet rasa samman, vi har någon att hålla oss till, vi har en grund att stå på. Berggrunden sviker inte, den rubbas inte hur mycket det än blåser och stormar.

Är det så att vi har byggt på lös sand, ja då kanske vi rent av ska vara tacksamma för ovädret, för motgången. Då blir vi åtminstone avslöjade, den illusion som vi levt med krossas. Och när våra egna livsprojekt rasar som ett korthus då kan vi börja om och bygga på stadigare grund.

Tobias Bäckström