3:e söndagen i Påsktiden - Årg 3

Joh 10:22-30

Visst har vi alla sett någon av bilderna på en herde, som ömt håller ett litet lamm i sin famn. De utstrålar trygghet. Men när Jesus säger, att han är den gode herden, då handlar det om mera. Vår djupaste längtan är besvarad. Förlåtelse och upprättelse är tillgänglig. Ett meningsfullt liv finns inom räckhåll. Sanningen om vad som är rätt och fel blir tydlig. Egoismen kan knäckas. Ett annorlunda, ibland påfrestande, liv är utstakat. Dödens fasa är besegrad.

Tro på Jesus är det finaste man kan uppleva. En omsorg utan gräns omsluter mig.

Frågan ger sig naturligt: Hur blir Jesus den gode herden för mig?

Det sker inte genom diskussioner. Texten och erfarenheten visar detta. I slutet av december varje år firade man tempelinvigningens högtid i Jerusalem. När vinden låg på från det syriska inlandet i nordost, tog man gärna sin tillflykt till Salomos pelargång längs östremsan av tempelplatsen, som gav lä för den kalla vinden Här samlades nu judarna kring Jesus. De ville diskutera Messiasfrågan med honom. I bakgrunden fanns säkerligen vittnen, som kunde ange honom som upprorsmakare. Somliga i folket hade en mycket politisk Messiaslängtan. Andra kunde inte tänka sig, att den här lille mannen från Nasaret skulle kunna vara den utlovade, slutliga uppenbarelsen av Gud. Och så diskuterades det, ibland upphetsat. De som var fast i sina egna invanda uppfattningar blev aggresiva och kände sig trampade på. Andra gav upp och Jesus pekade på, att det här käbblandet det ledde ingen vart. Sanningen kommer man fram till på andra vägar. Och så har det fortsatt.

Hur vill då Jesus, att vi skall gå fram, så att han blir den gode herden för oss? Två ord ger vägledning: Lyssna till Jesu röst och följa den gode herden.

Jesu röst hörs nu i bibelns ord, i undervisning, predikan, sakrament, bikt och själavård

Häromdagen berättade en kvinna, 65 +, om hur hon, som hade haft en ansvarsfull befattning i samhället, hela livet längtat efter en grundtrygghet i livet. Så en dag mötte hon en person, som tydligt och rakt på sak, vittnade om Jesus. Hon lyssnade, upplevde sig ljusomstrålad och började läsa sin bibel. Hon bekände sig som troende och en rejäl bibelskola var just nu hennes främsta fritidssyssla.

Och så följa. Låta sig ledas. Ta itu med de dåliga vanorna och frestelserna. Låta Jesus få prioritera ens liv. Och gå i hans fotspår. Tillhöra hans gemenskap. Veta att också när jag inte orkar, då tar han hand om mig. Ja, han söker t o m upp mig om jag förirrat mig bort på avvägar.
Lyssna och följa, så blir den gode herden min herde och inget skall fattas mig.

Och som någon har sagt, när det blir krisigt, t ex under sömnlösa nätter: "Räkna då inte får, utan tala med herden."