Söndagen efter Alla Helgons dag, Årg 3

Evangelietexten denna söndag utgörs av Jesu svar på en fråga från sadducéerna angående uppståndelsen från de döda. Sadducéerna trodde inte på någon sådan uppståndelse. Dessutom godkände de endast de fem Moseböckerna (Lagen) som helig skrift. Jesu svar är genialt inte minst genom att han citerar just ett stycke från Lagen där det talas om uppståndelse från de döda. Han så att säga slår dem på deras egen planhalva.

Jesus visar oss därmed att budskapet om uppståndelsen från de döda finns i hela Bibeln. Det är något Gud har lovat människorna, det har varit hans avsikt från begynnelsen, och detta löfte infriar han genom Jesu Kristi död och uppståndelse. Jesus säger: ”Detta är hans vilja som har sänt mig: att jag inte ska låta någon gå förlorad av dem som han har gett mig utan låta dem uppstå på den sista dagen. Ty detta är min Faders vilja: att alla som ser Sonen och tror på honom skall ha evigt liv.” (Joh.6:38–40).

Om detta sagts av någon annan är det fina men bara tomma ord och fromt önsketänkande. Men när det nu är sagt av Jesus är det sanning och verklighet. Han kan säga detta med auktoritet eftersom han själv har gått igenom döden och uppstått till livet igen. Han är starkare än döden. Den ende som är det. Han har all makten och därför kan han också rädda (frälsa) var och en som kommer till honom.

Vi ska inte låta oss luras in i tvivel på och tveksamhet om vad Jesus säger bara för att det till synes går alla människor lika med kroppen. Kroppen måste dö och bli jord igen. Den blir under jordevandringen kanske både gammal, sliten, sjuk osv. För många kan döden därför komma som en befriare. I Bibelns språkbruk betyder döden skilsmässa. Den kroppsliga döden betyder att kroppen skiljs från ande och själ för att bli jord igen medan människans ande och själ (personligheten) får möta Jesus och vara hos honom i en salig vila i väntan på uppståndelsens dag då vi får gå in i Guds rike iklädda den nya klädnaden, en härlighetskropp. Se t.ex. 1 Kor 15.

”Den som bevarar mitt ord ska aldrig någonsin se döden.” (Joh.8:5)

”Om jag nu går bort och bereder plats för er, så skall jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att också ni skall vara där jag är.” (Joh.14:3)

”Jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller andemakter, varken något som finns eller som kommer, varken krafter i höjden eller krafter i djupet eller något annat i skapelsenskall kunna skilja oss från Guds kärlek i Jesus Kristus, vår Herre.”  (Rom.8:38-39).

Staffan Fredin