Tredje sönd e tref Årg 1 - Tre nyckelord i dag

Luk 15:1-7

Tre nyckelord i dag

I Lukasevangeliets femtonde kapitel får vi en klar och tydlig undervisning om livet med och utan Gud och om vägen från ”utanförskap” till ”inneskap”. Det kan tyckas, vid en första genomläsning, som om det bara skulle gälla människor, som ”sölat ner sig” totalt och om hur de vänder om från sitt destruktiva liv. Men en sådan läsförståelse är alltför snäv. Som det stod bakpå bilarna under en evangelisationsvecka: ”Även du som har det bra behöver Jesus!” Anledningen till ”utanförskap” från Gud kan variera men alla behöver komma in i värmen på samma sätt.

Borttappad – ser vi det så? Alla de som går på andra stigar än Guds vägar. Enligt en färsk undersökning, som publicerats i tidningen Dagen, säger 75 % av ungdomar i Sverige mellan 18 -29 år, att de inte har någon tro alls. Till dessa kommer många också i andra årgångar. Borttappade från Guds mening med deras liv, från Jesu fasta hand att greppa om, när det krisar och från hoppet om ett evigt liv i himmelens glädje. Man går miste om tillvarons värdefullaste gåvor. – Vad måste ske?

Omvänd – När blev det förändring, när blev det glädje i himmelen? Jo, när någon omvände sig. Så mycket krävs. Vågar vi komma med det? Omvänd er! Gång på gång blir detta receptet i nya testamentet, när det skall evangeliseras. ”Omvänd er och tro evangelium”. Kan det månne finnas ett samband mellan bristen på tydlig och kärleksfull förkunnelse om omvändelsen och de höga talen för brist på tro och kristet liv i vårt land?

Ett – Ett får, en människa. Fast många gånger. Någon har sagt apropå evangelisation i dag, naturligtvis med respekt för att Gud kan ordna med massväckelse, att det viktiga är, att varje bekännande kristen söker kontakt med en människa i sin närhet. Hur kontakten ska ske varierar. Bön om Guds Andes ledning är viktigare i detta än något annat. Den ”bortsprungna” människan kan ju ha fastnat i alla möjliga snår, som fåret. Ovis vägledning om kristna ting under uppväxten, tvivel utan reell hjälp att komma vidare, en känsla av att inte passa in i de ”fina” kristna sammanhangen och mycket annat. – Men tänk om vi alla, som bekänner oss till Kristus, under resten av detta år skulle koncentrera oss, var och en, på en enda ”borttappad” medmänniska. Sakta, ja visst, men stadigt kommer procenttalen över dem som inte har någon tro att minska. Och glädjen i himmelen blir enligt Guds ord stor, när en enda människa på avvägar blir omvänd.

Svante Enander