6:e sönd e Tref, årg 2 - Efterföljelsens konsekvenser

Matt 16:24-27

"Kom till Jesus så blir allt bra!" Så kan det låta ibland. Och det är ju sant i en mening. Jesus förvandlar liv, Jesus upprättar den fallne och Jesus gör oss rättfärdiga inför Gud och hjälper oss att få ett rätt förhållande till medmänniskor och till os själva. Men det betyder inte, att allt blir lätt. Man förs inte in i en gräddfil i tillvaron. Att följa Jesus kostar på. Kanske vi talar lite för lite om detta. Och följden blir ibland, att man förminskar tron. Gör den till en må-bra-religion. Slipar bort alla kantigheter och låtsas inte om det som utmanar och kostar på. Efterföljelsen har konsekvenser.

1. Ser vi dom? Först och störst upprättelsen. Det nya livet. Ingen kan förstå ljuvligheten i detta som inte prövat på själv. Men vi som har smakat hur härlig Gud är, vi kan vittna, utstråla, låta bli känt, sprida den välbehagliga doften. - När det kristna livet sedan skall levas i den vanliga världen blir det ibland friktioner. Omvärlden börjar tissla och tassla och går kanske över i hån och t o m mobbning. Bakom ligger kanske avundsjuka, kanske dåliga upplevelser tidigare av det kristna och kristna människor. Eller också är det ett behov av att göra sig stöddig, retas för att man ser ner på den troende. Sådana människor skall vara lite dumma och fåniga enligt gängse fördomar. Någon gång går det riktigt hett till. Apostlagärningarnas skildringar av Pauli verksamhet är en nyttig läsning för att inte känna sig ensam i förföljelsen.

2. Vågar vi ta dom? Konsekvenserna i hela deras vidd, vågar vi ta dom? Ibland när det känns riktigt mörkt och man dessutom blivit sviken av någon för sin tro, då är man beredd att svara nej! Som alltid är det bäst att gå till Jesus personligen. Då får man uppleva tre saker. Först säger han i dop- och missionsbefallningen: "Gå ut!" Behåll inte tron för dig själv. Ta emot, gläd dig, lev av kraften i hans gåvor. Men låt din tro bli till ett vittnesbörd för andra. Det ligger i trons väsen, tjuvhåll inte på den. - Då förklarar Jesus för det andra, att det kommer att bli strid. "Om någon vill gå i mina fotspår måste han förneka sig själv och ta sitt kors och följa mig." Jesus fick t o m ge sitt liv, vad vågar vi ge? Om detta får du för det tredje tala med Jesus om. Han har en Hjälpare till ditt förfogande, den helige Ande. Honom kan man dela sina bekymmer med. Och det förunderliga är, att han ger nya perspektiv, ny inspiration och full kraft att möta attackerna med. Den sidan finns också i Apostlagärningarna att lära av.

Svante Enander