Kåserier, av Tomas Sjödin

Grundläggande och lyxigt

Ge oss i dag vårt bröd för dagen som kommer. Matt 6:11

Utlandet ligger en kvart ifrån vårt hem. På den kvarten tar man sig från Högagårdsvägen, där vi bor, till Saluhallen vid Kungstorget i Göteborg. Varje fredag tar jag en runda där. Till saluhallen skall man helst komma på morgonen, innan det hunnit bli alltför mycket folk. Under dessa valv möts kulturer, dofter och smaker från alla jordens hörn. När man går här skall man ha gott om tid. Det är detaljerna som gör helheten. Höjdpunkten är brödbutiken i hörnet. Långa hyllrader, dignande av brödskapelser i de mest skiftande former. Bröd är vackra. Här kan man stå och titta och lukta nästan hur länge som helst.

- Det är något djupt symboliskt med bröd, brukar en bekant säga, det är så grundläggande och ändå så ”lyxigt”. Och visst har han rätt. Bröd är ett basbehov i tillvaron men det är också en sorts bottenplatta för en måltid. Har man bara ett gott bröd så brukar resten falla på plats ganska lätt. Så när Jesus lär oss att bedja om det bröd vi behöver handlar det att få vardagen att gå ihop, om pengar, kläder och livsmedel. Nödvändiga men trista böner kan tyckas. Men kanske ligger just i bedjande om detta en påminnelse om att allt kommer ur Guds hand, också det vi köpte på Konsum. Att se på livets nödtorft som en gåva – ett dagligt bönesvar – gör också delandet lättare. ”Jag har själv fått det…” Bröd är dessutom väldigt lätta att dela, de är som gjorda för det.

Tomas Sjödin