Heliga Trefaldighets Dag Årg3 - Andens nya liv

Mellan Påsk och Pingst får vi, liksom Jesu första lärjungar, lära oss något mycket väsentligt om kristenlivet: att lyssna in Andens ledning istället för att gå i egen kraft och efter eget huvud. Vi har lätt för att göra det eftersom det hör till den gamla livsstilen och innebär att vi själva med vårt förstånd, våra erfarenheter och vårt tänkande tycker oss ha allt under kontroll och vet vad som är bäst, vad som ska göras och hur vi ska välja.

Texterna på Heliga Trefaldighets dag visar oss ett annat förhållningssätt: att vänta in Gud och lita på honom. Det är jobbigt för oss eftersom vi så gärna själva vill ha kontrollen. Vi brukar styra med våra själsliga förmågor. Men det är detta som Paulus kallar för att vara en ”själslig” kristen. Jag tänker och planerar efter bästa förstånd och förmåga och sedan ber jag Gud välsigna mina planer. Att göra så innebär att min andliga växt avstannar. Allt vad jag producerar själv är fött av kött och därmed dömt att dö.  Men det som Anden ger är fött av ande och har liv och leder till liv.

Det handlar här om att tillämpa korsets princip i sitt liv. Allt mitt eget måste jag lämna till Jesus på korset för att sedan låta Anden fylla och leda mig i uppståndelsens nya liv. Istället för att först lyssna på mitt förstånd och mina tankar behöver jag lära mig att vänta in och lyssna in Guds ledning.

I 1 Moseboken läser vi om hur Abraham sitter i tältöppningen under den varmaste delen av dagen. Vad gör han där? Vad tänker han på? Kanske ägnar han sig åt bön och meditation för plötsligt ser han de tre middagsgästerna och vet vad han ska göra. Efter att ha dukat upp för dem, blir han återigen stilla och lyssnar in Andens ledning medan de åt, precis som en trogen tjänare. Detta Gudsmöte var något som han aldrig själv hade kunnat tänka ut och kanske hade han missat alltsammans om han hade haft brått med alla möjliga vardagssysslor.

I Apg möter vi den första kristna församlingen och i kapitel 4 ledarna Petrus och Johannes. Vi vet att före Pingst hade de tillbringat många dagar i ständig bön och att de efter pingsten bad regelbundet flera gånger om dagen. När de därför råkar illa ut och blir förhörda är de vana vid att vara öppna för den helige Andens ledning istället för att försöka tänka ut en massa själva. Under Andens ledning kan de svara på ett sätt som inte går att säga emot.

I Johannes evangelium kapitel 11 möter vi en kvinna, Marta, som inte har tagit sig så mycket tid att vara stilla och lyssna in Guds ledning eftersom hon var en praktiskt lagd person. Hon förstår därför inte vad som händer på ett djupare plan och hon möter Jesus för att konfrontera honom. Trots hennes förebråelse leder Jesus henne i samtalet fram till att bekänna sin tro på honom och att kunna ta emot ett underverk.

Trefaldighetstiden som nu ligger framför oss vill söndag efter söndag lotsa oss fram till att växa och mogna i tron på Jesus så att vi växer som andliga människor, alltmer lär oss att lyssna först på Anden och sedan på oss själva och därmed kan välja den väg som leder till ett allt mer rikt andligt liv, både för oss själva och för andra. Att tjäna andra människor i Andens kraft och efter Andens ledning ger ett helt annat resultat än när vi kämpar och strävar efter eget huvud.

Staffan Fredin