Andra sönd e tref Årg 3 - De friska behöver ingen läkare

”Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka”.

Inom sjukvården så är det de människor som saknar insikt om sin egen sjukdom som är svårast att behandla. De vägrar ta sina mediciner och har en stark misstro på sjukvården, de tror inte att de vill hjälpa dem. De litar inte på läkaren.

Och då är det inte så mycket att göra. En människa som inte vill bli hjälpt kan man inte hjälpa. Och då kan det klokaste vara att låta den människan vara ifred.

Det är så vi förstå det när Jesus säger till fariséerna att det inte är de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Och att han inte har kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.

Jesus menade inte att fariséerna verkligen skulle vara rättfärdiga. Vi är alla i samma belägenhet men alla förstår inte detta och fariséerna led i detta fall av bristande sjukdomsinsikt.

Naturligtvis ville Jesus även frälsa fariséerna. Men han försökte inte pracka på dem en medicin som de inte ville ha. Han visste att det enda han kunde göra var att avvakta, att låta dem vara tills de kom till insikt.

Det viktiga för oss är att det inte är sjukdomen i sig som är problemet. Inte heller att vi är syndare. Har vi bara sjukdomsinsikt så är det tvärtom en tillgång för oss! Den finns ingen sjukdom som inte den store läkaren kan hela. Vår synd, våra sjukdomar och vår svaghet har han tagit på sig och istället gett oss sin frid och salighet.