Nionde söndagen efter Trefaldighet Årg 3 - Goda förvaltare

Jesu liknelse om den ohederlige förvaltaren i Lukas kapitel 16 gör många människor upprörda. Hur kan Herren Jesus berömma en skurk som förskingrar sin husbondes medel?

För att förstå denna liknelse rätt är det tre saker vi behöver reda ut:

1. I Guds lag fanns ett förbud mot att ta ränta (3 Mos 25:36-37, 5 Mos 23:19-20). Därför gjorde smarta affärsmän så att de ökade på skulden från början, alltså i detta fallet lånades 50 krus olja ut medan skulden skrevs till 100 och 80 tunnor vete som lånades ut skulle återbetalas med hundra. 50 krus olja och 20 tunnor vete utgjorde därmed vinsten.
  2. Förutom pengarna som förskingrats hade förvaltaren gjort att hans herre förlorat sitt anseende och hans rykte blev skadat. Men det som förvaltaren nu gjorde innebar att hans herres anseende och rykte blev återupprättat genom den goda gärningen att han avstod från vinsten och låntagarna blev glada.
  3. Detta är att samla skatter i himlen, att inte slösa pengarna på sig själv utan vara givmild och dela med sig till andra. Ett sådant levnadssätt innebär att man blir välkomnad och får vänner.

Nu är detta en liknelse som vill förmedla något av Guds rike till oss.

1. Gud är arbetsgivaren, den rike mannen. Han har lånat ut av sitt liv och sin skapelse till oss att förvalta i enlighet med de gåvor och förmågor han utrustat oss med. Som förvaltare ska vi också redovisa vår förvaltning och slutligen, när vår mandatperiod, vårt liv på jorden, tar slut lämna tillbaka det förvaltade till ägaren, Gud.
  2. Genom att vi är syndare utbreder sig själviskhet och egoism i vår tillvaro så att vi tänker mer på oss själva än på Gud och vår nästa. Vi roffar och skövlar för egen vinnings skull, allt går ut på detta. Tänk på allt från de små bedrägerierna i vår vardag till kriminaliteten, miljöförstöring och klimatförändringar. Varför allt detta? Pengar, vinst, egenintresse, själviskhet, egoism.
  3. Det finns bara ett sätt att bli fri från denna nedbrytande väg: ett nytt liv från Jesus i den helige Andes kraft. Genom att Jesus dog på korset för all min synd, från all din synd och från hela världens synd kan du, jag och alla få förlåtelse och ett nytt liv av honom. Ett liv som ska levas i Andens kraft och ledning, ett liv som vänder riktningen från oss själva till Gud och varandra.
  4. Detta nya liv ger mening åt hela tillvaron och har ett klart mål som vi är på väg emot: den återupprättade skapelsen under Jesu Kristi herravälde där allt kommer på sina rätta platser, fullkomlig rättvisa skipas och vi får blomma ut till de människor vi från början var tänkta att vara.
  5. Detta nya liv är en Guds gåva till oss. Det börjar med en längtan i vårt inre efter förändring, förnyelse, mening och fortsätter med gemenskap med Jesus där jag får bekänna min synd, be om förlåtelse och öppna mig för detta nya liv och mottagandet av den helige Ande.