Bön vid ekonomiska bekymmer

Käre Jesus!
Du har ju i Bibeln sagt: "Be så skall ni få, sök så skall ni finna ..."
(Matt 7:7) Du har också lovat att vi får be om vad vi vill, så skall vi få det, bara vi blir kvar i Dig (Joh 15:7).
Herre, vi vill verkligen vara kvar i Dig och att Din Ande skall bo i våra hjärtan! Vi litar på Dina löften och ber att Du tar hand om vår ekonomiska situation.
Hjälp oss att vara kloka och förståndiga när det gäller de dagliga utgifterna. Ge oss vishet när vi planerar vår budget. Gör ett under, så att vi kan betala våra räkningar också den här gången!
Herre, vi ber inte om överflöd eller lyx, men ge oss "vårt dagliga bröd", så som Du har lärt oss att be.
Hjälp våra barn, och också oss själva, att vara trygga i Dig, så att vi inte behöver jämföra oss med andra, utan vara nöjda med färre och enklare prylar.
Gör oss tacksamma och ödmjuka över det goda som vi trots allt har, och låt oss alltid vara beredda att dela med oss till dem som ingenting har.
Jesus, Du har sagt att den som Du gör fri, han är verkligen fri - fri och oberoenda av alla, utom av Dig själv
(Joh 8:36).
Herre, gör oss så fria!
Vi överlämnar oss nu tillsammans i Dina goda och kärleksfulla händer. Vi vet att Du älskar oss och att vi är helt och hållet trygga i Dig. Tack för att Du aldrig överger oss!
Amen.

Illustratör: Berit Simonsson OAS Rörelsen