Trolldom, häxkonst, magi och sagor?

Hej!

Det står ju i Bibeln att man ska avhålla sig från trolldom, häxkonst och sånt, hur är det då med alla barnsagor som innehåller sådant? Borde vi egentligen förkasta Askungen Hans och Greta, Snövit, o.s.v. eftersom man i dem finner häxor och magi?

Tack för Din fråga. Den berör sådant som är aktuellt idag: Trolldom, häxkonst och magi.

Låt oss först påminna oss att alltsedan upplysningstiden har man i västerlandet velat förneka att sådant här existerar. Det tänkesätt som dominerat i västerlandet har ju varit rationalismen. Enligt denna är bara det verkligt som man kan se och ta på. Något övernaturligt har man inte velat räkna med. Allt som sker kan på ett eller annat sätt förklaras av vetenskapen. I enlighet med detta tänkesätt kan man inte tro på Gud eller på sådana under som omtalas i Bibeln. Och inte heller på trolldom eller andar. Det strider mot den vedertagna verklighetsuppfattningen.

Dessa rationalismens vindar har länge varit starka. Men på senare tid har det skett en förändring. Det har blivit inne med olika former av 'andlighet'. Det finns ett ökat intresse för sådana strömningar som går under namnet New Age. Filmer och TV-program spekulerar i övernaturliga fenomen.

Bibeln visar oss verkligheten sådan den är. Först och främst att Gud lever, att Kristus är Herre! Men den visar oss också att det finns onda makter som står Gud emot. Och att människor kan låna kraft från dessa makter till trolldom och magi - såsom vi läser om Faraos spåmän som kunde efterlikna en del av det som Moses gjorde, men till sist måste erkänna: Detta är Guds finger.

Därför säger Guds ord att vi ska avhålla oss från allt sådant, från trolldom, spådom och spiritism. Det betyder också att vi ska se upp med vad vi fyller våra sinnen med. De gamla barnsagorna är tämligen harmlösa, eftersom de uppfattas just som sagor. Men stora faror gömmer sig idag i de filmer och serier som excellerar i magiska och översinnliga krafter. Om en människa fyller sitt sinne med sådant, börjar hon snart tro på dessa krafter, och - kanske utan att veta vad som sker - ställer hon sig öppen för dem.

Det är annat som ska fylla våra sinnen. Vi ska leva i Guds Ord, vi ska låta oss uppfyllas av Guds Ande och be som Jesus lärt oss: Inled oss inte i frestelse utan fräls oss ifrån ondo (Kol.3:16f).

Varma hälsningar

Gustav Börjesson