Varför hade Jesus bara manliga lärjungar?

Ja, det beror lite på vem man frågar. Många skulle föredra att svara att Jesus var bunden av sin tid. Kvinnor skulle på den tiden inte ha accepterats som apostlar, och därför gick Jesus in under de ramar som hans tid och kulturmiljö satte.

Men mitt svar blir lite annorlunda. Jag tänker på hur Jesus faktiskt i övrigt var långt 'före sin tid' när det gällde förhållningssättet till kvinnor. Några exempel är kvinnan i Simons hus som älska-de mycket och fick mycket förlåtet (Luk.7), den samariska kvinnan som han hade ett långt och viktigt samtal med (Joh.4), äktenskapsbryterskan som han inte dömde (Joh.8), Marta och Maria i Betania som han var gäst hos (Luk.10) och samma Marta som fick höra orden 'Jag är uppståndelsen och livet' (Joh.11). Evangelisten noterar särskilt Jesu oväntade handlingssätt i Joh 4:27 'de blev förvånade över att han talade med en kvinna'. Dessutom visar evangelierna att kvinnor många gånger är Jesu trognaste efterföljare. Det var de som stod vid korset när nästan alla lärjungarna hade flytt. Det var de som kom först till graven och upptäckte att den var tom.

Vi ser alltså att Jesus möter kvinnor på samma sätt som män, nämligen som människor. Men detta betyder inte att det inte är någon skillnad på män och kvinnor. Det är skillnad. Inte i värde, men i uppgifter. Hade Jesus velat ha kvinnor som apostlar, så hade han kunnat det. Men tydligen ville han inte. I vad mån detta bör få konsekvenser även i vår tid är en annan - och omstridd - fråga.

Med hälsningar i Herren