1 advent, årg 1 - Kungabesök

Han varken såg ut som, eller betedde sig som en kung. Kungar på den tiden uppehöll sig i ståtliga palats och umgicks med fina människor. Men han var aldrig rädd för att umgås med de små och föraktade, inte ens med tjuvar och horor. Kungarna hade fina herrar och damer med vackra kläder i sina följen. Han följdes av enkla människor med slitna kläder. Kungarna struntade i hur de fattiga och obetydliga människorna hade det. Han älskade alla och botade de sjuka oavsett om de var rika eller fattiga. Han fick alla han mötte att känna sig betydelsefulla. Därför älskade folket honom mer än sin kung!

Även djuren älskade honom. När han satt upp på en oinriden åsna var den foglig som ett lamm. Profeten Jesaja hade profeterat om hans födelse och sagt att till och med djuren skulle erkänna honom:

Oxen känner sin husbonde och åsnan sin herres krubba.

Under folkets jubel rider Fredskonungen Jesus in i fredsstaden (Jerusalem betyder faktiskt "fredens stad") på ett djur som på den tiden representerade fred! Folket ropar: Fräls oss, rädda oss, Davids son! Hosianna!

Men inte alla jublar. Då som nu fanns det och finns religiösa ledare, kloka försåsigpåare, besserwissrar eller tråkmånsar som ville hindra folket att jubla och tysta barnen när de ropade ut att Jesus var hela världens konung och vän. De tyckte att det började gå till överdrift, bli fanatiskt. "Ta det lugnt! Var lite lagom glada!"

Då säger Jesus: Jag säger er att om de tiger kommer stenarna att ropa.

När Jesus ridit in i Jerusalem begav han sig till templet och drev ut alla som köpte och sålde där. De hade skott sig på människors behov av frid med Gud och gjort sig stora förtjänster på deras önskan att offra till Gud för att få förlåtelse för sina synder. Bara några dagar senare betalade Jesus ett annat, mycket högre pris. Han offrade sitt liv, för att ge oss syndernas förlåtelse och ett evigt liv. Gratis!

Människor fortsätter att jubla över konungen Jesus som bryr sig om varje människa utan undantag, även besserwissrar och förståsigpåare, när de till slut förstår vad som är verkligt viktigt!

Som Birgitta Yavari skrev:

En människa kan nå himlen
utan rikedom, utan vänner,
utan skönhet, utan tusen andra ting,
men hon kan aldrig nå himlen utan Jesus

Jesaja 1:3, Matteus 21:1-9 och Lukas 19:40

Lars Fröjmark