Stiftelsen Bibelskolan.com
 

 Välkommen till leklådan!



I leklådan finns massor av skojiga lekar, både för stora och små.

Leklista:

 

Apelsinförflyttning
Ålder: För lite större barn och ungdomar
Antal personer: Gärna fler än 10
Tillbehör: Apelsin/boll eller liknande

Dela in deltagarna i två jämna lag och ställ lagkamraterna på led, gärna varannan tjej och varannan kille. Alla ska hålla händerna på ryggen hela tävlingen igenom.
Varje lag får en apelsin som ska flyttas från första till sista person i laget. Lättaste sättet är att knipa fast apelsinen mellan hakan och halsen och lämna över den till nästa persons haka/hals. Om apelsinen trillar i golvet straffas laget med att apelsinen får backa ett steg, dvs. till den person som nyss klarat av att lämna den ifrån sig.

 

 

Ballongjakt
Ålder: För lite större barn (som inte är rädda för ballonger som spricker)
Antal personer: 5-6 och uppåt
Tillbehör: Ballonger, snören (ca 0,5 m långa)

Alla deltagare får varsin ballong och ett snöre. De blåser upp sin ballong, fäster den i snöret och knyter fast det på ena benet. Sedan försöker alla trampa sönder varandras ballonger. Om någons ballong trampas sönder åker han/hon ut. Den vinner som är sist kvar med en hel ballong. 

 

 

Ballongkramar
Ålder: För lite större barn (som inte är rädda för ballonger som spricker)
Antal personer: jämnt antal
Tillbehör: Ballonger

Alla delas in i par. Varje par får en ballong (likadana ballonger åt alla paren!). Ledaren blåser upp en egen ballong som måttstock, och går runt och kollar att alla paren har blåst upp sina ballonger ungefär lika mycket.

Nu gäller det för varje par att på given signal placera ballongen mellan sig och sedan krama sönder ballongen, vinnare blir såklart det par som lyckas först.

Det är svårare än man kan tro!

 

Ballongskattjakt
Ålder: För lite större barn (som inte är rädda för ballonger som spricker) 
Antal personer: 3-4 och uppåt
Tillbehör: Ballonger, en 'skatt'

Först blåser man upp så många ballonger man orkar, ju fler ballonger desto roligare blir det.

I en av ballongerna petar man in en 'skatt', t.ex en bit godis, en nyckel eller något annat. Sedan gäller det för deltagarna att försöka hitta skatten genom att trampa sönder ballongerna.

 

Björnen sover
Ålder: För de allra minsta
Antal personer: 3-4 och uppåt
Tillbehör: Inga

Ett barn får vara björn, och ligga i mitten och låtsas sova. De andra håller varandra i händerna och går runt björnen medan de sjunger:

Björnen sover, björnen sover, i sitt lugna bo.
Han är inte farlig bara man är varlig.
Men man kan dock, men man kan dock
honom aldrig tro!


Nu vaknar björnen och börjar jaga de andra barnen. Den han fångar först får lägga sig tillsammans med honom i mitten och så är de två björnar. Så fortsätter man tills alla blivit tagna.

 

 

Blindbock
Ålder: Från ca 3-4 år
Antal personer: 3-4 och uppåt
Tillbehör: Ögonbindel

Markera ett lagom stort område som man inte får gå utanför. T.ex välj ut ett rum om man är inomhus, eller markera med koner eller liknande utomhus. 
Ett barn får vara blindbock och ha på sig ögonbindeln. Nu ska han/hon försöka fånga någon av de andra, genom att lyssna var de är. De andra måste hålla sig inom det markerade området.
Får blindbocken tag i någon blir denne ny blindbock. 

 

 

Blindbock (elak variant...)
Ålder: För ungdomar eller vuxna
Antal personer: 1
Tillbehör: Ögonbindel, ca 5st plastmuggar, stol

Den här varianten passar bra när man vill låta någon 'frivillig' skämma ut sig lite... t.ex på bröllop och andra fester, eller kanske på ungdomslägret.  

Ledaren börjar med att placera ut plastmuggarna efter varandra med ca 1 meters mellanrum. Sen ställs stolen ca 1 meter bakom sista muggen. Den 'frivillige' uppmanas att memorera banan och får sedan på sig ögonbindeln. Sen ska han/hon gå slalom genom muggarna och till sist sätta sig på stolen. Alla övriga får hjälpa till genom att med sina röster styra honom/henne genom banan. 

När den 'frivillige' startat går ledaren samtidigt före och plockar bort både muggar och stol. Sen kan alla övriga festdeltagare njuta av det spektakel som utspelar sig...

 

 

Blinkleken (Flörtleken)
Ålder: För lite större barn och ungdomar
Antal personer: Gärna 15 eller fler, fördelade på lika antal killar och tjejer (så när som på en)
Tillbehör: Stolar


Ställ ut stolar i en ring till hälften av deltagarna samt en extra stol. Om det är fler killar än tjejer sätter tjejerna sig på stolarna och killarna står bakom varsin stol – en kille får stå vid den tomma stolen. (Är det flest tjejer gör man förstås tvärtom.)

Killarna bakom stolarna håller händerna bakom ryggen.

Nu ska killen vid den tomma stolen försöka locka dit en tjej genom att blinka till henne.
Samtidigt ska killen som står bakom försöka hindra tjejen från att smita. Så fort han ser att ”hans” tjej får en blinkning försöker han hålla fast henne, men sedan måste han lägga händerna bakom ryggen igen.

Lyckas inte tjejen smita får killen med tom stol försöka med en annan tjej.
Lyckas hon smita blir en ny kille utan tjej, och så fortsätter man så.

 

 

Bro bro breja
Ålder: Från ca 5 år
Antal personer: Gärna 10 eller fler
Tillbehör: Inga


Barnen ställer sig hand i hand i en ring. Två barn är Bron, de ställer sig mot varandra och håller ihop händerna på var sin sida om ringen som en port. De andra barnen går genom Bron medan de sjunger:

Bro, bro breja, stockar och stenar, alla goda renar,
ingen kommer här fram, här fram,
förrän han säger sin kärastes namn.
Vad heter han?


När man kommer till ordet ”han” i sången sänker barnen i Bron snabbt sina armar och fångar ett annat barn mellan sig. Nu gungar de honom/henne fram och tillbaka, medan de sjunger:

Har du tagit prästens sko? Prästens sko? Prästens sko?
Har du tagit prästens sko? Ja eller nej.


Barnet viskar nu så att bara Bron hör: ”ja” eller ”nej”. Beroende på svaret ställer han/hon sig bakom en av de båda barnen i Bron. Dessa har i förväg bestämt med varandra vem som ska vara ”ja” och vem som ska vara ”nej”, utan att någon annan vet vilket.

När alla barn blivit fångade och valt ”ja” eller ”nej” blir det en dragkamp mellan ja- och nejsidan, genom att barnen som bildade Bron håller varandras händer och alla andra håller om midjan på barnet framför.

 

 

Byta kläder (sovsäcksleken)
Ålder: För lite större barn och ungdomar
Antal personer: 3-4 jämna par
Tillbehör: Sovsäckar


Deltagarna delas upp i jämna par, t.ex kan det vara en kille och en tjej i varje lag (om man vill). Nu ska paren krypa in båda två i en sovsäck. Sedan ska de snabbt byta tröja, byxor och strumpor med varandra. Det par vinner som är först klara!

 

 

Chokladätning
Ålder: För lite större barn och ungdomar
Antal personer: ca 4-5
Tillbehör: Mössa, halsduk, vantar, gaffel, kniv, 200 g chokladkaka, tärning


Lägg en mössa, ett par vantar, en halsduk, en gaffel, en kniv och en oöppnad 200 g chokladkaka på golvet. Deltagarna sitter i ring runt sakerna och turas om att slå tärningen. Om någon slår en sexa får han/hon springa fram, klä på sig mössan, vantarna och halsduken, ta upp kniven och gaffeln och med dessa försöka öppna chokladpaketet och äta av chokladen.
Under tiden fortsätter de andra slå tärningen tills någon ny slår en sexa. Då måste den i mitten genast sluta äta, ta av sig mössan och det andra och lägga ifrån sig besticken, medan den som slog sexan håller kvar tärningen. Sedan går tärningen vidare och den nye som slog sexan rusar in och klär på sig som ovan.
Så håller man på tills chokladen är slut!

 

 

Denna ringen den ska vandra
Ålder: Från ca 5 år
Antal personer: ungefär 5-10
Tillbehör: Snöre knutet till en stor cirkel med en ring trädd på.
Snöret ska vara precis så långt att alla deltagare utom en får plats runt omkring det.


Alla står i en ring med båda händerna om snöret, och en person står i mitten. Han/hon håller för ögonen medan de andra ”gömmer” ringen i en persons hand. Sedan börjar man sjunga:

Denna ringen den ska vandra
från den ena till den andra
låt den gå, låt den gå,
låt den aldrig stilla stå!


Medan man sjunger för man händerna ihop och isär så att man kan skicka ringen från den ena handen till den andra, så omärkligt som möjligt.

När sången är slut sjunger alla i kör (melodi ungefär som ”Skvallerbytta bing bång”):
”Jag har ingen! Jag har ingen! Jag har ingen! osv.”
Utom den som har ringen, som i stället sjunger:
”Jag har Ringen! Jag har Ringen! Jag har Ringen! osv.”

Nu gäller det för personen i mitten att lista ut hos vem ringen finns! När han/hon hittat ringen får den som hade den ställa sig i mitten och gissa nästa gång.

 

 

Det här är en hund
Ålder: För lite större barn och ungdomar
Antal personer: helst fler än 10
Tillbehör: Två olika föremål, t.ex pennor eller liknande


Alla sitter i en ring. Ledaren tar upp den ena pennan och räcker den mot sin granne på höger sida, vi kan kalla henne Anna.
Ledaren säger: 'Det här är en hund!'
Anna ska nu fråga: ”En va?”
Ledaren svarar: ”En hund!”

Då tar Anna emot pennan och räcker den till sin granne till höger, som kanske heter Bengt.
Anna säger: 'Det här är en hund!'
Bengt frågar: ”En va?”
Anna skickar frågan tillbaka till ledaren: ”En va?”
Ledaren svarar: ”En hund!”
Anna skickar svaret till Bengt: ”En hund!”

Då tar Bengt emot pennan och räcker den till sin granne till höger, Clara.
Bengt säger: 'Det här är en hund!'
Clara frågar: ”En va?”
Bengt skickar frågan tillbaka till Anna: ”En va?”
Anna skickar frågan tillbaka till ledaren: ”En va?”
Ledaren svarar: ”En hund!”
Anna skickar svaret till Bengt: ”En hund!”
Bengt skickar svaret till Clara: ”En hund!”

Då tar Clara emot pennan och räcker den till David, osv….

När det börjar flyta på bra, krånglar ledaren till det hela ytterligare genom att räcka den andra pennan till Östen, som sitter på hans vänstra sida. 'Det här är en katt!”
Östen: ”En va?”
Ledaren: ”En katt!”
osv….

Riktigt klurigt blir det när katten och hunden möts på mitten, och deltagarna måste skicka ”va?” och ”en hund” eller ”en katt” åt höger och vänster tills alla blir tämligen förvirrade…

Leken slutar när båda föremålen kommit tillbaka till ledaren.

 

 

Djungeltelegrafen
Ålder: För lite större barn och ungdomar
Antal personer: Gärna fler än 5
Tillbehör: Stolar


En variant på Mäster kallar. Deltagarna sitter på varsin stol i en ring. Alla deltagare ska vara djur, med olika ljud och rörelser, som de kallar på varandra med.

Finast är Tarzan, han bultar sig i bröstet med knytnävarna och säger sitt klassiska A-A-A-AH!
Till vänster om Tarzan sitter Jane. Hon vinkar fjolligt med ena handen och säger ”Oh Tarzan!” med ljus röst.

Sedan fortsätter ett antal olika djur, man kan själv komma på fler men här är några förslag:

Albatross: Flaxa med armarna som jättestora vingar och säger ”floffa floffa floffa”
Apa: Låtsas skala en banan med tre rörelser, och sjunger ”Skala banan!”
Alternativt kan apan istället killa sig i håret och under ena armen och säga ”Oh-oh-oh-oh-oh”
Elefant: Nyper sig om näsan med ena handen, sticker ut den andra genom ”öglan” som en snabel, och säger ”Tuuuuut!”
Gorilla: Slår handen kraftfullt en gång i bröstet och säger ”Ho!”
Haj: Håller upp ena handen med fingrarna ihop som en hajfena, rör den i sicksack och sjunger ”Du-du-du-du-du-du” med hajenfilmmusik-melodi.
Höna: Håller armbågarna som vingar, flaxar med dem och säger 'Pull pull pull!” alternativt sjunger en stump ur fågeldansen.
Ko (eller älg): Håller fingrarna som horn, böjer huvudet framåt och säger ”Mööööööh!”
Krokodil: Smäller ihop sina händer ljudligt likt en krokodilkäft.
Lejon: Håller ena handen som en tass med klor, river i luften och säger GRRRRR!
Myrslok: Håller handen vid munnen, sträcker ut armen och drar in den igen snabbt som en lång tunga, och säger samtidigt: 'Schhlllllllllllllllurp!'
Nasse: Håller händerna för munnen och säger med ljus röst: ”Kära nån!”
Orm: Gör en ringlande rörelse med handen och säger ”Sssssss”.
Terminator: Håller händerna som pistoler och säger ”I’ll be back!”
Tonfisk: Knäpper sig på näsan och säger ”Pling!”
Tvättbjörn: Håller händerna om ett låtsat tygstycke, doppar ner det och säger ”Tvätta!”
Val: Håller en knuten hand över huvudet, öppnar den och säger 'Psshhhhhh!'


Allra sist i ringen, till höger om Tarzan, sitter den lägst stående i djungeln: hundlorten. Hundlorten lyfter på ena foten, ser på den med avsmak och säger 'Uääääk'.

Själva telegraferandet går till så här: Tarzan börjar alltid. Först gör han sin egen rörelse och sitt läte, sedan någon annans i ringen.
Denne svarar nu med sin rörelse och sitt läte, och säger sen ytterligare ett annat läte (eller Tarzans läte).
Alltså, först gör man sitt eget, sedan någon annans.
Det ska gå snabbt!
Så fortsätter man tills någon tvekar för länge, eller gör fel. Då åker den personen längst ner i rang till hundlortens plats. Alla som satt till vänster om den som gjorde fel flyttar upp ett steg, och övertar nu den platsens rörelse och läte.

Exempel:
Vi har 6 deltagare i en ring: Tarzan, Jane, Lejon, Tonfisk, Hundlort.
Tarzan börjar med sitt läte, och sedan tonfiskens: ”A-A-A-AH! – Pling!”
Tonfisken säger: ”Pling! – Uäääk!”
Hundlorten säger: ”Uäääk! - Pling!' men glömmer tonfiskens rörelse, att knäppa sig på näsan. Nu har han gjort fel, och ska därför sätta sig på sämsta platsen. Men där sitter han ju redan, så då händer ingenting.
Tarzan börjar om: ”A-A-A-AH! – Grrrrrr!”
Lejonet: ”Grrrrr! - A-A-A-AH!”
Tarzans tur igen: ”A-A-A-AH! – Oh Tarzan!”
Jane glömmer att svara med sitt eget läte, och säger bara ”Pling!” Då gjorde Jane fel, och måste sätta sig på hundlortens plats. Alla utom Tarzan flyttar upp ett steg, så att den som var hundlorten nu blir tonfisk, den som var tonfisk blir lejon, den som var lejon blir Jane.
Sen börjar Tarzan igen. ”A-A-A-AH! – Uääääk!” Osv…

Det gäller alltså att inte göra fel, utan arbeta upp sig i graderna och till slut bli Tarzan. När man väl är Tarzan gäller det att hålla sig kvar så länge som möjligt…

 

 

Ett-två-tre-rött-ljus
Ålder: Från ca 4-5 år
Antal personer: 5-6 och uppåt
Tillbehör: Inga


Barnen ställer upp sig på en linje (markera gärna ut linjen på marken). En av dem ställer sig några meter längre fram med ryggen mot de andra och ropar:
”Ett-två-tre rött ljus!”
Samtidigt skyndar sig de andra barnen framåt, men vid ordet ”ljus!” måste de tvärtstanna och stå stilla som statyer, medan utroparen kvickt vänder sig om. Ser han/hon något barn som rör sig måste det barnet ställa sig vid startlinjen igen.

Utroparen vänder sen ryggen till igen och ropar som ovan, och de andra fortsätter ta sig framåt.

Den vinner som först kommer fram till utroparen, och får bli ny utropare nästa gång.

 

Farfars byxor
Ålder: Från ca 4-5 år
Antal personer: 3-4 och uppåt
Tillbehör: Inga

Alla sitter i en ring. En person sitter i mitten och frågar frågor till de andra, samtidigt som han/hon ser dem djupt i ögonen. T.ex: 'Vad hade du på huvudet när du gick till skolan i morse?' Den som får frågan måste alltid svara: 'FARFARS BYXOR!'
Skrattar man åker man ut. Den som kan hålla sig för skratt längst och blir sist kvar får bli den som frågar frågorna nästa omgång.
Det är tillåtet att göra konstiga grimaser och liknande hyss för att få den som ska svara att börja skratta.

Förslag på frågor: 'Vad åt du till middag igår?' 'Vad liknar ditt hus?' 'Vad ska din mamma få i julklapp?' 'Vad har du hängt i granen?' 'Vad heter din kusin?'

Variant: 
Vill man skruva till det ännu mer kan man använda sig av svaret 'Farfars långkalsonger' i stället.

 

 

Fruktsallad
Ålder: Från ca 4-5 år
Antal personer: helst fler än 10
Tillbehör: Stolar

Alla sitter på varsin stol i en ring. Ledaren delar in barnen i olika frukter genom att räkna: 'äpple, päron, banan, apelsin, äpple, päron, banan, apelsin osv.' på var och en.
Är det väldigt få barn kan man ta bort en frukt, är det många kan man lägga till fler.

Nu tar ledaren undan en av stolarna. Den som blir utan stol ställer sig i mitten, och ropar upp en (eller flera) frukter. Alltså t.ex ”Äpple!”. Eller ”Äpplen och päron!”

De som har de uppropade frukterna måste nu byta plats med varandra. Under tiden passar barnet i mitten på att sätta sig på en ledig stol, så att ett nytt barn blir utan stol och alltså får stå i mitten.

Om barnet i mitten ropar ”Fruktsallad!” ska alla deltagarna byta plats.

Specialregel:
Leker man med lite större barn kan man göra det svårare med varianten att man inte får flytta sig till stolarna närmast intill sin egen när man byter plats.

 

 

Fyra man i soffan
Ålder: För lite större barn och ungdomar
Antal personer: gärna 15 eller fler
Tillbehör: Små likadana papperslappar, pennor, stolar, en soffa (eller fyra stolar tätt ihop)

Deltagarna måste vara udda antal. Man delar upp sig i två lag, t.ex tjejer mot killar eller liknande. Ett lag kommer att ha en deltagare mer än det andra, men det spelar inte så stor roll.
Sedan ställer man fram en soffa där fyra personer får plats (har man ingen soffa sätter man fyra stolar tätt ihop). Runt soffan placerar man stolar parvis (två och två), så att det finns en sittplats mer än antal deltagare.
Lagen sätter sig på stolarna och soffan, så att man sitter varannan från lag ett, varannan från lag två. I soffan kommer det nu att finnas två personer ur varje lag. Se bild nedan:

 

Alla tar sedan varsin papperslapp och skriver upp sitt namn på den. Heter några samma namn skriver man t.ex Anna P, Anna O osv. Lappen viker man två gånger på mitten. Det är viktigt att alla viker likadant, och att alla lappar är lika stora.
Sedan samlar en person ihop lapparna, blandar dem och delar ut dem på nytt. Alla tittar försiktigt på sin lapp och ser vilket namn där står, utan att visa för någon annan. Det gör inget om man skulle få sitt riktiga namn.

Den person som har den tomma stolen intill sig ropar nu upp ett av de andras namn på måfå. Den personen som har namnet på sin lapp sätter sig på den tomma stolen. Sedan byter de två lapp med varandra.

Nu har det blivit en tom stol i ett annat stol-par eller i soffan. Den som nu har en tom plats intill sig ropar upp ett nytt namn, personen som har namnet på sin lapp kommer och sätter sig, de två byter lapp med varandra på samma sätt som ovan.

Samma namn får inte ropas upp två gånger i rad, och man får inte ropa det namn man har på sin lapp.

Vinner gör det lag som lyckas få fyra personer från sitt eget lag på de fyra platserna i soffan.

Det gäller alltså att när turen kommer till en själv ropa ett namn som finns på lappen hos en motståndare i soffan – men har man otur kanske man i stället råkar få bort en ur det egna laget!

 

 

Gömma nyckeln
Ålder: För de allra minsta och uppåt
Antal personer: minst 2
Tillbehör: Nyckel, ring, klocka som tickar eller dylikt

Välj ut en deltagare som får gå ut ur rummet. Sedan gömmer en av de andra deltagarna ett föremål. Det kan t.ex vara en nyckel, ring eller liknande.
Den som var utanför kommer in och frågar: 'Fågel, fisk eller mitt emellan?'
Gömmaren svarar beroende på var saken är gömd. Fågel betyder högt upp, fisk betyder långt ner, mitt emellan betyder medelhögt.
När den som letar närmar sig den gömda saken ropar gömmaren (och de andra) 'Varmare, varmare', eller om det är riktigt nära 'Det bränns!'. Letar han/hon åt fel håll ropar man 'Kallare, kallare!' eller 'Iskallt!'
När saken blir upphittad får den som letade vara den som gömmer nästa gång, medan en ny person får gå ut.

Variant:
Gömmaren kan i stället gömma en klocka. Man berättar på samma sätt om det är 'fågel, fisk eller mitt emellan', men i stället för att säga om det blir varmare eller kallare får personen lyssna efter tickandet från klockan.

 

 

Hela havet stormar
Ålder: Från ca 5 år
Antal personer: Gärna minst 10
Tillbehör: Stolar, musik (levande eller inspelad)

Ställ ut stolar i två rader med stolsryggarna vända mot varandra. Det ska vara en stol mindre än antal deltagare.
När musiken spelar upp går deltagarna i ring runt stolarna. När musiken tystnar försöker alla sätta sig på en ledig stol. Den som blir utan stol åker ut.
Sedan tar man bort en av stolarna, och sätter på musiken igen.
Den sista som blir kvar har vunnit.

 

 

Irländsk julafton (Norsk fylla)
Ålder: Från ca 5 år
Antal personer: Tillräckligt många för att bilda minst två lag
Tillbehör: En pinne per lag samt något att markera med, t.ex en kon

Dela in deltagarna i lag med lika många i varje. Lagen ställer upp sig på led längs en linje. En bit framför varje lag ställs en kon (eller något annat) som lagen ska runda.
När startsignalen gå ska den förste i varje lag ta upp pinnen, snabbt snurra tio varv med huvudet mot den, springa fram till konen, runda den och springa tillbaka till sitt lag. Sedan gör näste man i laget samma sak, tills alla i laget sprungit varsin gång. Det lag som först blir klara vinner.

 

 

Karos ben (Hunden och benet)
Ålder: För de allra minsta
Antal personer: minst 4, gärna fler
Tillbehör: En pinne eller liknande till hundben

Barnen sitter i en ring. Ett barn får vara hunden Karo, och lägga sig i mitten. Framför sig har Karo sitt ben (pinnen). Nu låtsas Karo somna, och under tiden ger ledaren hans ben till ett av de andra barnen, som gömmer det bakom ryggen. Samtidigt håller alla de andra barnen också sina händer bakom ryggen.

Sen säger alla i kör:
Alla händer bakom ryggen. Nu får hunden vakna!


Karo låtsas vakna och försöker hitta sitt ben genom att skälla på ett barn i taget. Varje barn han skäller på visar fram sina händer.

När Karo till slut hittar benet får barnet som det fanns hos bli den nya Karo och lägga sig i mitten av ringen. Så fortsätter man på samma sätt.

 

 

Katt och råtta
Ålder: Från ca 5 år
Antal personer: Gärna 10 eller fler
Tillbehör: Inga

Bestäm en som är katt och en som är råtta. De övriga deltagarna ställer sig hand i hand i en ring. Råttan står i mitten, katten är utanför. Katten ska nu försöka fånga råttan, och deltagarna i ringen kan antingen hindra honom från att komma igenom ringen eller hjälpa honom genom att höja armarna som en port. På samma sätt kan de hjälpa eller hindra råttan.

Lyckas katten fånga råttan byter han plats med ett annat barn i ringen. Råttan blir ny katt, och det nya barnet blir råtta.

 

 

Kejsaren av Kina
Ålder: För lite större barn och ungdomar
Antal personer: Gärna 5 eller fler
Tillbehör: Inga

Alla sitter i en ring. Ledaren börjar, och säger: ”Kejsaren av Kina tycker inte om te, men han tycker om...” här fyller ledaren i något som kejsaren gillar, t.ex kaffe, choklad, apelsiner.
Nu ska nästa man i ringen säga samma sak: ”Kejsaren av Kina tycker inte om te, men han tycker om…” och fylla i ett nytt ord. Ledaren säger om deltagaren har sagt rätt eller fel.
Säger deltagaren t.ex att kejsaren tycker om vatten, sötsaker eller tårta är det fel.
Så fortsätter man runt varv efter varv.

Hemligheten är att orden som sägs inte får innehålla bokstaven T (Kejsaren av Kina tycker ju inte om T…)
Leken fortsätter tills alla (eller nästan alla) listat ut knepet.

 

 

Kom alla  mina kycklingar
Ålder: För de allra minsta
Antal personer: 5-6 och uppåt
Tillbehör: Inga

Ett barn får vara höna, ett barn får vara räv, de andra barnen är kycklingarna. Hönan står på en sida av t.ex en fotbollsplan, ett stort rum eller liknande, medan kycklingarna står på andra sidan. I mitten står räven. 

Hönan ropar: 'Kom alla mina kycklingar!'
Kycklingarna svarar: 'Vi vågar inte!'
Hönan ropar: 'Varför då?'
Kycklingarna svarar: 'Räven tar oss!'
Hönan ropar: 'Kom ändå!'

Då springer alla kycklingarna mot hönan, samtidigt som räven försöker fånga dem. De som blir tagna blir också rävar nästa gång. Till slut är alla kycklingar rävar, och då börjar leken om med en ny höna.

 

 

Kortleken
Ålder: För lite större barn och ungdomar
Antal personer: helst fler än 10
Tillbehör: En kortlek (eller tärning), stolar

Alla sitter på varsin stol i en ring. De lägger på minnet (eller markerar) vilken stol de sitter på. Ledaren delar sen ut ett kort till var och en (utom sig själv). De ska nu komma ihåg den färg de har fått på sina kort: hjärter, ruter, spader eller klöver. Sedan samlar ledaren in korten igen.

Ledaren blandar kortleken, lyfter det översta kortet och säger högt dess färg: hjärter, ruter, spader eller klöver. Sen läggs kortet underst i högen.

De personer som hade den uppropade färgen får flytta sig ett steg medsols (åt vänster) och sätta sig där. Sitter där redan någon får de sätta sig i hans/hennes knä. Sitter redan någon i knäet sätter de sig överst i ”högen”.
De som har någon i sitt knä får inte flytta sig även om deras färg ropas upp!

Ledaren fortsätter att läsa upp färgen på korten ett och ett ur leken. Den vinner som först kommit hela varvet runt och tillbaka till sin ursprungliga plats.

Variant:
Använd en tärning i stället för kortlek.

 

 

Känn maträtten
Ålder: Från ca 5-6 år
Antal personer: 3-4 och uppåt
Tillbehör: Ögonbindel, spann med vatten samt tallrikar med olika avsvalnade maträtter t.ex kokta makaroner, kokt spaghetti, soppa, potatismos, gröt mm   

Den här leken kan man med fördel leka om man har mycket gamla matrester från olika måltider sparade i kylen... Lägg upp olika maträtter i skålar, t.ex kokta makaroner, kokt spaghetti, soppa, potatismos, gröt mm.
Skålarna och en vattenspann ställs på ett bord medan deltagarna väntar i ett annat rum. Ledaren binder för ögonen på den första deltagaren och leder fram honom/henne till bordet och den första skålen. Ledaren talar om att 'Nu ska du få känna på en komocka' (=potatismos) eller 'fluglarver' (=kokta makaroner) och liknande.

För varje maträtt ska deltagaren nu gissa vad det egentligen är. Efteråt får han/hon tvätta händerna i vattenspannen.

När nästa person kommer in och får bindel för ögonen kan den förra personen vara publik. Det blir roligare ju större publiken är! Vinner gör förstås den som gissat rätt på flest maträtter. 

 

LEVANDE CHARADER
Ålder: Om man kan läsa kan man vara med
Antal personer: minst 4
Tillbehör: Papperslappar, pennor, ev. tidtagarur

Börja med att göra lapparna. På varje lapp ska stå ett ord som går att föreställa. Det kan t.ex vara yrken, djur eller liknande. Om man vill göra det svårare kan man skriva hela meningar.
Antingen skriver en ledare lapparna, eller (om alla vill vara med och leka) skriver deltagarna ett visst antal lappar var. Lapparna viks sedan ihop och blandas.
Det ska vara så många lappar att det blir lika många till varje deltagare.

Deltagarna delas nu in i lag.
Sedan drar de i tur och ordning en lapp ur högen och läser så att ingen annan ser. Nu ska man med gester och kroppsrörelser försöka visa vad som står på lappen, så att de andra kan gissa. Utan att säga ett enda ord!
Lyckas någon gissa rätt får deras lag ett poäng. Lyckas ingen gissa går turen över till nästa person.

Det lag vinner som har flest poäng när lapparna är slut.

Varianter:
- Om man vill kan man köra med att bara det egna laget får gissa. Då bestämmer man en viss tid som laget har på sig, klarar de att gissa innan tiden är ute får de poäng.

- Man kan också tävla utan lag, så att den person som först gissar rätt får poäng. Då vinner den person som har flest poäng i slutet.

 

 

MÄSTER KALLAR
Ålder: För lite större barn och ungdomar
Antal personer: Gärna fler än 5
Tillbehör: Stolar

Deltagarna sitter på varsin stol i en ring. En väljs till Mäster. Den som sitter till vänster om Mäster får nummer Ett (det är lärling nummer ett), nästa får nummer Två osv hela varvet runt.

Alla klappar sedan händerna i takt. Först klappar man på knäna, sedan ihop händerna och sist med knutna händer och utsträckta tummar bakåt på båda sidorna om huvudet. Och så om igen likadant hela tiden i samma rytm: knäklapp, handklapp, tummar, knäklapp, handklapp, tummar.

När alla fått in rytmen säger mäster: ”Mäster - Kallar - Ett!” (eller någon annan av lärlingarna) Han måste säga 'Mäster' när han slår på knäna, 'kallar' när han klappar ihop händerna och 'Ett' när han slår tummarna bakåt.

Utan att bryta rytmen fortsätter ”Ett” (eller vem det nu var som Mäster kallade på) direkt att säga: 'Ett Till Fem'. Fem fortsätter: 'Fem Till Mäster' osv.

OBS! Mäster använder alltid ordet: 'kallar', de övriga använder alltid ordet: 'till'.

Man fortsätter så tills någon faller ur rytmen, säger ett nummer som inte finns, eller om Mäster t.ex säger 'Mäster Till …' i stället för 'Mäster Kallar …'.

När någon gör fel enligt ovan flyttas han till sista platsen på Mästers högra sida och får det sista numret (eftersom han nu är den sämste lärlingen). Alla som satt till vänster om honom flyttar upp ett steg och får nu ett lägre nummer. T ex Fem blir Fyra osv.
Om Mäster gör fel får han också flytta till sista plats och Ett blir ny Mäster.

Det gäller alltså att inte göra fel, utan arbeta upp sig i graderna och till slut bli Mäster. När man väl är Mäster gäller det att hålla sig kvar så länge som möjligt…

Variant 1:
Vill man göra det lite svårare så kan man säga att man aldrig får kalla på den närmast till höger eller till vänster om sig själv.

Variant 2:
I stället för mäster och lärlingar kan man köra med Tarzan, Jane och alla djuren i djungeln!

 

 

MÖRDARLEKEN
Ålder: Från ca 6-7 år
Antal personer: gärna fler än 10
Tillbehör: Kortlek eller papperslappar

Alla sitter i en ring. Om man använder kortlek tar man ut lika många kort ur kortleken som antalet deltagare, sen bestämmer man ett kort som ska vara mördarkortet – t.ex spader knekt.
Korten delas ut och alla tittar på dem utan att visa för varandra. Den som fått mördarkortet ska nu försöka mörda de andra genom att blinka till dem.
Får man en blinkning blir man 'mördad' och lägger sig ner.
De andra ska försöka gissa vem som är mördaren, innan de själva blir mördade.
När man tror att man vet vem det är säger man namnet högt. Gissar man fel, 'dör' man själv, gissar man rätt vinner man och leken kan börja om igen.

Variant:
I stället för kortlek kan man vika ihop papperslappar med ett kryss på en av dem.

 

PENNAN I FLASKAN
Ålder: För lite större barn och ungdomar
Antal personer: 4-5 personer
Tillbehör: En glasflaska, en penna och ett snöre till varje person


Den här leken kan vara lämplig som ett delmoment i någon lagtävling.

Deltagarna ställer upp sig i rad med varsin glasflaska bakom sig. Man kan använda plastflaskor också, men då behövs någon tyngd i t.ex en sten.
Sedan knyts pennorna fast i snörena, och snören knyts om ryggen på deltagarna så att pennorna hänger ner bakom dem som en lång svans. Pennan ska nå ner ungefär till knäna.

Sedan gäller det för deltagarna att pricka glasflaskorna med pennorna utan att använda händerna. Den som lyckas först vinner!

 

 

PEPPARKAKSGUBBAR
Ålder: Från ca 5 år
Antal personer: Jämnt antal, gärna 10 eller fler
Tillbehör: Inga


Bestäm en som är tagare och en som är jagad. De övriga deltagarna ställer sig i en ring, och håller armkrok med varandra två och två.
Den jagade ska nu försöka undkomma tagaren genom att kroka tag i någon av de andras lediga arm. Den som stod i armkrok på andra sidan måste då springa iväg, och själv bli jagad.

Om tagaren lyckas fånga en jagad byter de roller så att tagaren blir den jagade.

 

 

POLITIKERLEKEN
Ålder: För större barn/ungdomar eller vuxna
Antal personer: gärna 10 eller fler
Tillbehör: Klädnypor (eller t.ex piprensare, gem)


En klädnypa (eller gem, piprensare eller något annat som man lätt och synligt kan sätta fast på kläderna) delas ut till alla i sällskapet.
Lekledaren äskar sedan tystnad och håller följande lilla tal (ungefär):

'Som ni alla vet har politiker ju svårt för att ge raka besked, och ikväll ska ni få chansen att förbereda er inför en politisk karriär. Man vet ju aldrig var man kommer att hamna i livet! Därför är från och med nu två ord FÖRBJUDNA, nämligen orden JA och NEJ.
Ni ska nu gå runt bland varandra och ställa frågor. Ni övertar motståndarens klädnypa så snart han eller hon svarar någotdera av de förbjudna orden. Tävlingen går ut på att samla ihop så många klädnypor som möjligt.
Omskrivningar som 'Självklart', 'Sällan', 'Det tål att tänkas på', 'Absolut inte' och så vidare är godkända, men i samma ögonblick som antingen JA eller NEJ slinker ur en person har denna förlorat en klädnypa. Man måste svara när man får en fråga! 
Klockan XX kommer den bäste politikern, dvs den som erövrat flest klädnypor, förklaras som vinnare och ett pris kommer att överräckas!'

Variant:
Man kan också leka som Asterix gör när han är på gladiatorspel. Då är de förbjudna orden JA, NEJ, SVART eller VITT.

 

 

PRESENTINSLAGNING
Ålder: För större barn/ungdomar eller vuxna
Antal personer: 3-4 par
Tillbehör: Kartonger, presentpapper, saxar, tejprullar, presentsnöre

Dela upp deltagarna i par - ta ut frivilliga om det är ett stort sällskap. Varje par förses med en kartong, en rulle presentpapper, en sax, en tejprulle och ett presentsnöre. Sedan ska paren hålla varandra om midjan med den ena armen. Tillsammans har de nu två armar att slå in paketet med.

Det par som först slagit in sitt paket vinner.

 

 

ROLIGA BERÄTTELSER 
Ålder: För lite större barn och ungdomar
Antal personer: 3-4 och uppåt
Tillbehör: Papper och pennor


Deltagarna får ett papper och en penna. Alla skriver valfri manlig person som alla känner (t.ex någon av deltagarna) högst upp på pappret. Sedan viker man ner en flik så att namnet inte syns och skickar pappret ett steg medurs.
Sedan skriver alla en kvinnlig kändis under det manliga namnet, viker ner det och skickar ett steg medurs. Man fortsätter och skriver t.ex VAD personerna gjorde (t.ex badade), skickar vidare och sen skriver man VAR de gjorde det (t.ex i lekstugan), NÄR detta hände (t.ex igår), något han sa då ( t.ex Du är söt), något hon svarade (t.ex Aldrig i livet!), och till sist skriver man hur det hela slutade (t.ex De fick 14 barn).

När berättelserna är klara får var och en läsa upp den berättelse den har på 'sitt' papper.

Nästa gång kan man byta och börja med en kvinnlig person som alla känner, och sen en manlig kändis.


 

ROLIGA GUBBAR 
Ålder: Från ca 5-6 år
Antal personer: ca 3-4 eller fler
Tillbehör: Papper, pennor


Alla har varsitt papper. Man börjar med att rita ett huvud på sitt papper med halsen tydligt markerad som två streck. Sedan viker man sitt papper så att bara halsen syns. Alla papper skickas nu ett steg åt höger (t.ex). På det nya pappret ska man fortsätta halsen med en kropp. Nu är det benen som ska synas efter att pappret vikts, och sen skickas pappren vidare som ovan. Avslutningsvis gör alla ben och fötter, innan man vecklar ut gubbarna och skrattar åt hur roliga de blev!

 

 

SISTA PARET UT
Ålder: Från ca 5 år
Antal personer: Udda antal, gärna 9 eller fler
Tillbehör: Inga


Barnen står på ett led två och två, hand i hand. Ett barn är tagare, och ställer sig längst fram i ledet.
När tagaren ropar: 'Sista paret ut!' ska det paret som står sist släppa varandras händer och springa framåt på var sin sida, och sen försöka få tag i varandra igen. Samtidigt försöker tagaren fånga en av dem.

Lyckas tagaren fånga någon bildar de ett nytt par, och ställer sig längst fram i ledet, medan den som nu blev utan partner blir näste tagare.
Misslyckas tagaren får han/hon fortsätta som tagare.

 

SÄTTA KNORREN PÅ GRISEN
Ålder: Från ca 4 år
Antal personer: 3-4 och uppåt
Tillbehör: Papper, penna, sax, häftstift, ögonbindel


Rita konturerna av en gris på ett stort papper och fäst upp det på väggen. Klipp ut en knorr genom att klippa en spiral i ett papper (man kan också ta ett snöre till knorr). Fäst knorren på ett häftstift.

Barnen får nu turas om att vara blindbock. Blindbocken snurras tre varv och ska sen försöka sätta fast knorren på rätt ställe på grisen! Skriv namnet på varje barn på det ställe de satte knorren, så ser man vem som kommer närmast det rätta stället.

 

 

TIDNINGSLEKEN
Ålder: För lite större barn och ungdomar
Antal personer: helst fler än 10
Tillbehör: En ihoprullad tidning, stolar


Alla sitter på varsin stol i en ring. Var och en säger i tur och ordning en maträtt som de vill vara. T.ex spaghetti, korv, potatis, glass, apelsinjuice, pitepalt eller liknande. Man kan inte välja samma maträtt som någon annan valt.

Nu tar man undan en av stolarna. Den som blir utan stol blir slagman och får ställa sig i mitten med den ihoprullade tidningen i handen.

En av de andra startar leken genom att ropa upp någon av de valda maträtterna. Den som har den uppropade maträtten ska nu kvickt säga en ny persons maträtt, medan slagmannen försöker hinna slå honom/henne på benet med tidningen.

- Hinner man säga en ny persons maträtt innan man blir slagen går turen vidare till den nya personen. Och så måste den nya personen kvickt komma på en maträtt. Och så vidare.

- Hinner man däremot inte säga en maträtt utan blir slagen, får man byta plats med slagmannen och själv stå i mitten med tidningen.

När man byter slagman måste den före detta slagmannen ropa upp en maträtt, innan han/hon sätter sig ner.
Sätter han/hon sig ner utan att säga en maträtt först kan den nya slagmannen direkt slå honom/henne på benet och så måste de byta plats igen!

Leken fortsätter så länge man orkar, eller tills tidningen faller sönder i småbitar…

Variant:
Är det en grupp personer som inte känner varandra så bra kan man istället för maträtter säga sina förnamn (med en bokstav i efternamnet om man heter samma namn som någon annan). Då blir leken en perfekt lära-sig-allas-namn-lek!

 

 

 

TIPP
Ålder: Från ca 3-4 år
Antal personer: 2 och uppåt
Tillbehör: Russin/godis eller liknande


Forma ett ansikte med hjälp av russin (eller godisbitar). T.ex två russin som ögon, ett russin som näsa, ca fem-sex russin i rad som mun, kanske två russin som öron.

En deltagare går ut medan de övriga kommer överens om vilket russin som är 'tipp'. När deltagaren kommer tillbaka börjar denne plocka åt sig av russinen en efter en. När 'tipp-russinet' plockas upp ropar alla 'Tipp!' och russinplockningen är slut för denna gången.

Sen går ett nytt barn ut och nya russin läggs ut, se till att det är lika många som läggs ut varje gång. 

 

 

TÄNDSTICKSSÅNG
Ålder: För lite större barn och ungdomar
Antal personer: ca 3-4 och uppåt
Tillbehör: Tändstickor


Deltagarna får varsin tändsticka med svavlet avbrutet. Lekledaren ser till att alla kan sången 'Jag fångade en räv idag, men räven slank ur näven, men lika glad för det är jag, men gladast är nog räven! Å hum, vår sång är dum, den är ju ingenting! Men vad gör det om hundra år, när allting kommer kring?' (eller någon annan sång).

Deltagarna får nu gapa och sätta in tändstickan lodrätt mellan tänderna så att munnen inte går att stänga. Sen sjunger de sången igen med lekledaren som dirigent.

 

 

UNDER FILTEN I ÖKNEN
Ålder: För lite större barn och ungdomar
Antal personer: 4-5 frivilliga
Tillbehör: En filt


Den här leken är lämplig när man är ett stort sällskap t.ex på ett läger eller en fest. 4-5 personer tas ut som frivilliga, och får gå ut ur rummet. Den sista personen kan med fördel vara en 'invigd'.

Sedan får de frivilliga komma in en i taget och lägga sig under filten, medan lekledaren frågar (ungefär): 'Du befinner dig i öknen. Det är jättevarmt, du svettas... nu ska du välja något du har på dig och ta av dig det.'
Deltagaren får fundera, och sedan ta av sig någonting han/hon har på sig och skicka ut det så att alla ser. Lekledaren säger nu om deltagaren valt rätt eller fel.
Så fortsätter det plagg efter plagg, medan lekledaren efter en stund kanske börjar hinta: 'Det är något JÄTTEVARMT som du har på dig, något stort...' Ända tills den frivillige inser att det naturligtvis är filten som ska av!

Som slutkläm kan man låta den siste deltagaren vara invigd och ha på sig t.ex baddräkt/badbyxor under alla sina kläder. Den invigde låtsas korkad och tar av sig plagg efter plagg, tills trosorna/kalsongerna slutligen kommer ut under filten. Jag lovar att publiken nu skruvar rejält på sig och tycker synd om stackarn under filten... värre blir det när lekledaren då säger: 'Jag ska visa vad det var du skulle ta av dig, det var den här!' och sliter av filten!

 

 

UNDER HÖKENS VINGAR
Ålder: För de allra minsta
Antal personer: 6-7 och uppåt
Tillbehör: Inga


Barnen står på ena sidan av t.ex en äng eller ett stort rum. Ett barn får vara hök, och ställer sig i mitten. Sen ropar höken: 'Under hökens vingar kom!'
Barnen svarar: 'Vilken färg?'
Höken säger nu en färg, t.ex 'blå!'.
De barn som nu har något blått på sig håller handen på det blåa och kan fritt gå över till andra sidan ängen/rummet. De som däremot INTE har något blått på sig måste springa över medan höken försöker fånga dem.
De som blir fångade blir också hökar. Den som sist blir tagen får börja som hök nästa gång.

 

VERKTYGSLEKEN
Ålder: För lite större barn och ungdomar
Antal personer: 3-4 och uppåt
Tillbehör: Verktyg och husgeråd, potatisar, måttband


Berätta inte i förväg vad leken går ut på!

Ta fram lite olika redskap och verktyg, t.ex potatisskalare, hammare, träslev, såg, sked mm. Nu får deltagarna välja två verktyg vardera, och därefter ger du var och en en potatis. Sedan ska deltagarna med hjälp av de verktyg de valt försöka göra en så lång sammanhängande bit potatis som möjligt. Det kan bli hur tokigt som helst. Tänk till exempel när någon valt en träslev och en hammare!

Vinner gör den som tillverkar längsta potatisskapelsen!

 

 

VI HÖR IHOP
Ålder: För lite större barn och ungdomar
Antal personer: jämna lag med 4-5 i varje
Tillbehör: Snören


Deltagarna delas upp i jämna lag med ca 4-5 personer i varje lag. Ett snöre delas ut till varje lag. Man behöver ca 1,5-2 meter snöre per person i laget, dvs totalt ca 6-8 m till ett fyrmannalag.

Lagen ställer upp sig på led. När startsignalen går får förste man snöret och börjar trä det genom sina kläder från halslinningen till byxbenet.
Näste man tar över och fortsätter trä snöret nerifrån och upp genom sina kläder. Så fortsätter man tills alla hänger ihop. Det lag som först hänger ihop vinner!

 

 

 

 



Våra systersajter

Här finns länkar till god bibelundervisning av kända bibellärare.

Jesus för dig
Jesus för dig
Bönenätverk
Bönenätverk
Bibelskolan Ung
Bibelskolan ung
Himmelskt söndagsgodis
Rött kors designat av prof. Erik Lundberg
Bengt Pleijels blogg

Våra systersajter

Här finns länkar till god bibelundervisning av kända bibellärare.

Jesus för dig
Jesus för dig
Bönenätverk
Bönenätverk
Bibelskolan Ung
Bibelskolan ung
Himmelskt söndagsgodis
Rött kors designat av prof. Erik Lundberg
Bengt Pleijels blogg