Lördag: En död Kristus?

Men Gud löste honom ur dödens vånda och lät honom uppstå, eftersom
det inte var möjligt att döden skulle få behålla honom i sitt grepp.

Apostlagärningarna 2:24

Som vi såg i går är Jesu begravning en del av evangeliet, eftersom den bekräftar såväl verkligheten i hans död som hans kroppsliga uppståndelse. Dessa sanningar måste vi därför hålla fast vid. Samtidigt måste vi betona att den Kristus vi tillber inte är den döde och begravne Kristus, utan den Kristus som uppstod och lever i dag. Ändå beter sig många kristna som om Jesus var mer död än levande.

Som en illustration till detta vill jag hänvisa till en avhandling författad av dr  John Mackay i hans berömda bok The Other Spanish Christ*. Mackay arbetade tjugo år som missionär i Peru och blev senare en framstående professor vid Princeton Theological Seminary. I sin bok berättar han den hemska historien om de spanska erövrarna som i början av 1500-talet med brutalt våld koloniserade Latinamerika och kuvade dess ursprungsbefolkning. Den Jesus-gestalt som den spanska katolicismen introducerade på kontinenten var en ömklig figur. Angående en speciell bild skriver Mackay: ”Han är död för evigt...Denne Kristus...uppstår aldrig mer.”

Cirka femtio år efter det att John Mackay hade varit i Peru besökte den framlidne Henri Nouwen landet. Båda männen – den presbyterianske missionären och den romersk-katolske prästen – drog samma slutsats. Nouwen skrev i sin dagbok angående den peruanska katolicismen:
Ingenstans såg jag några tecken på uppståndelse, ingenstans påmindes jag om sanningen att Kristus övervann synden och döden och segrande steg ut ur graven. Allt var långfredag. Påskdagen existerade inte...Denna fixering vid Jesu plågade kropp framstår för mig som en pervertering av det glada budskapet så att det blir en dyster historia som gör människor deprimerade...utan att erbjuda någon befrielse.**
John Mackay och Henri Nouwen hade säkert rätt. Det glada budskapet är att Kristus blev korsfäst men uppstod igen och lever i dag! Halleluja!

_____________
* Den andre, spanske Kristus, övers. anm.
** Henri Nouwen, Graçias: A Latin American Journal (Maryknoll, NY: Orbis, 1983), 105.

Läs vidare: Apg 2:22-32

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag