Barnens sidor

Tänkvärt

Jesus sa: "Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de. Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in."
(Markus 10:14-15)

Läshörna

Illustratör: Isabell Skog Stenström

Här finns Läshörnan där vi har läst in en del av barnens böker, med ljud och bild! Efterhand planerar vi att läsa in fler! Välkommen att klicka dig in i

Charlotta och den röda blomman

Charlotta och den röda blomman är den tredje boken som skrivits av Marianne Josephsson. Den utgavs 1981 på EFS-förlaget, mellan böckerna om rävarna. Det är en stor glädje för oss att få publicera den på www.bibelskolan.com, nu med en ny illustratör: Isabell Skog Stenström. En mycket fin berättelse om Charlotta i landet som kallades “Blommande dalen”. En bok för barn och vuxna med barnasinnet kvar! Innehållet är upphovsrättsskyddat av författare och illustratör.

Rävarna och den hemliga bryggan

Marianne Josephssons andra — helt fristående — fantasybok är kanske ännu bättre än den första, med sin fina skildring av de olika djurens kamp och sin djupt meningsfulla upplösning. Hon tar inte till några uppdiktade, overkliga figurer utan låter skogens vanliga djur, med sina typiska egenskaper, spegla vår egen kamp mot det onda.

Rävarna och stora skuggan

Marianne Josephssons Rävarna och Stora Skuggan handlar om kampen mot ondskan på ett rikt och illustrerat sätt.

Barnens böner

När du vill be till Jesus men inte vet hur – eller om vad – kanske den här sidan kan vara till hjälp. Här har vi samlat några böner för barn. Skicka gärna in dina egna böner eller tips på andra böner som kan passa!

Snällhjärtat

Här samlar vi tips på snälla saker du kan göra för någon annan! Glöm inte att skicka in dina egna bästa förslag.

Kossornas räknebok

Lär dig att räkna med Gud, och med hjälp av tänkvärda rim och glada illustrationer.

Kossornas alphabete

Kossornas alphabete i min Herres hage är en mysig berättelse som hjälper dig att lära dig alfabetet.

Drakflickan

En livs levande drake har dykt upp i bergen! När slotts­vakterna ska utreda saken får stallpojken Alex också följa med till sin stora glädje. Äventyret väntar! Drakflickan är en spännande saga där du möter barn och drakar, troll och tiggare och många andra varelser. Men vem är vän och vem är fiende?

Leklådan

Behöver du tips på något roligt att göra med dina kompisar?
Eller kanske är du en barn- eller ungdomsledare som behöver nya idéer.
I vår leklåda finns lekar och tävlingar för alla åldrar!

Julundret

I 24 avsnitt – precis som i en advents­kalender – får du följa skyddsängeln Jonathan och pojken Jocke. Ska Jonatan kunna hjälpa Jockes familj att se vad julen handlar om och vad det egentligen är som räknas?

Sagor

Lars Fröjmark använde ett antal sagor vid skolbesök och i barn- och ungdomsgrupper under 80-talet.