Vecka 35: Förberedelser inför pingstdagen

Vi har studerat Gamla testamentet och följt Israels liv. Vi har studerat evangelierna och följt Kristi liv. Nu har vi nått fram till Bibelns tredje avdelning, nämligen Apostlagärningarna, Breven och Uppenbarelseboken, genom vilka vi får följa den första församlingens liv.

Utan Apostlagärningarna skulle Nya testamentet vara förödande fattigt. För även om vi har fyra skildringar av Jesu liv, så har vi bara en enda skildring av livet i den första församlingen. Därför är Apostlagärningarna så oumbärlig för Bibeln. I den berättar Lukas för oss om Jesu himmelsfärd och Andens ankomst, om Stefanos och Filippos tjänst och om Sauls (Paulus) och Cornelius dramatiska omvändelser, efter vilka Petrus tonar bort i bakgrunden och Lukas hjälte Paulus dominerar scenen.

Men Apostlagärningarna skildrar inte enbart dessa händelser. Dess värde ligger dessutom i den inspiration som den utgör för oss. Calvin gjort rätt i att kalla den ”ett slags outtömlig skatt”.

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag