Jag, en åsna

av Eva Spångberg. 'Vi kan faktiskt lära oss en hel del av en jämförelse med åsnan. Jag hoppas att detta häfte skall bli till glädje och uppmuntran för människor som förstår glädjebudskapet i att Gud utvalde det som ingenting var'.

Kåserier

av Tomas Sjödin. I sina texter skriver Tomas Sjödin ofta självbiografiskt och med tonvikt på vardagen. Som en röd tråd genom de självbiografiska böckerna finns livet med, och förlusten av, de båda sönerna med fortskridande hjärnsjukdomar.
Idag är Guds Idag

av Wilfrid Stinissen. innehåller 365 texter en kort läsning för varje dag på året. Läsningen tar inte mer än ett par minuter i anspråk men kan fördjupa ditt förhållande till Gud och ge kraft och styrka för ett helt liv.
Frälsarkransen

av Martin Lönnebo. Detta bönearmband kan användas på flera olika sätt. Här får vi lära oss Den begrundande, Den tysta, Den personliga, med Jesusbönen samt med fördjupning.

Kvinnorna i Bibeln

av Judy Breneman. Författaren berättar här om kända och okända kvinnor i Bibeln, bland andra Hagar, Rut, Eva, Potifars fru, Abigail, Lydia och många fler.
Texter av Irén Kärrbrant

av Irén Kärrbrant. Maria berättar här själv om livet i sin hemby Magdala, och så får vi följa de dramatiska händelserna under Hiskias tid återberättade av förvaltaren och överhovmästaren Shebnas.
Sagt inför döden

av Sven Danell. Föreliggande antologi ger exempel på vad kända och okända människor sagt i klar insikt om att stå inför döden.
Bibliska bipersoner

av Sven Danell. Set, Seba, Noomi, Boas och Febe är alla ganska okända bibelnamn. När Sven Danell skriver om dem får de liv. Vi får se hur de går Guds ärenden, och hur de pekar framåt mot Jesus Kristus.
Gammal­testamentliga symboler

av Sven Danell. Sven Danell behandlar här tio av de gammal­testamentliga symboler som har något att säga om Kristus. Vi får till exempel lära oss om innebörden av syndabocken, kopparormen och påskalammet.
Gammaltestamentliga gestalter

av Sven Danell. I boken beskrivs olika kända bibliska personer som ses som förebilder till den kommande Kristus, bland andra Jona, Mose och David.
Döden – en del av livet

av Staffan Ljungman. Detta är en bok för 'vem som helst, när som helst'. För den som mitt i livet funderar över frågorna omkring döden, för den som drabbats av sorg och så småningom vill bearbeta dessa frågeställningar, men också för den som i sitt arbete möter människor som lever i dödens närhet.
Motgångens mening

av Staffan Ljungman. Alla får vi förr eller senare möta sjukdom eller andra motgångar som skapar frågor. In i alla våra frågor och känslor visar denna lilla bok på två stora rikedomar som tron erbjuder oss. Genom hela boken strömmar en rik erfarenhet av lidande, helande, bön och församlingsliv.
Den heliga balansen

av Staffan Ljungman. Kyrkans uppgift är att hålla balansen mellan ordning och frihet, men dess historia är tyvärr full av exempel på haveri i ettdera av dessa båda diken - stel och kall rutin eller godtycke och självsvåld.
Om stengetens smärta

av Lois Lindholm. En essä som tar upp lidandets problematik med utgångspunkt från Torgny Lindgrens berättelse 'Ormens väg på hälleberget' och Jobs bok i Bibeln.

Högtiderna

av Lars Enarsson. Genom undervisningen om de judiska högtiderna får vi här se hur de pekar på Messias och vem han är.
En översikt över Gamla Testmentet

En översikt över Gamla Testmentet (pdf)

Gunilla Berggren Fredriksson

Dopet

Dopet (pdf)

Tertullianus
Den första utförliga skriften om dopet i den kristna litteraturen (200-talet). Med tillstånd från förlaget 2021.