Vandringsstig 46:

Den fjärde pärlan: Liv

Kom helige Ande …

Men om Kristus bor i er, är visserligen kroppen död för syndens

skull men Anden är liv för rättfärdighetens skull. Och om hans

Ande som uppväckte Jesus från de döda bor i er, då skall han som

uppväckte Kristus från de döda göra också era kroppar levande

genom sin Ande som bor i er. Vi har alltså skyldigheter, bröder,

men inte mot vår onda natur, så att vi skall leva efter köttet. Om

ni lever efter köttet kommer ni att dö. Men om ni genom Anden

dödar kroppens gärningar skall ni leva.

Rom 8:10–13

Vad blir resultatet av att Kristus kommer in i oss och bor i oss? Svar: LIV. Det är den fjärde pärlan vi får, när vi gör besök på Romargatan 8.

Först blir vår ande levande. Den kropp vi nu har får inte samma liv. Den måste först gå igenom dödens port. Kroppen åldras, tacklar av, slits ned och dör. Det sker för syndens skull.

Synden är en makt som lämnar över våra kroppar åt döden. Syndens lön är ju döden.

Men denna makt Döden kan inte få behålla våra kroppar för alltid. Ty det händer något med oss, när Kristus genom sin Ande bor i oss. Det är först och främst detta att vår ande får liv. Men det andra är att Livets Ande skall ge liv åt våra kroppar. Ett nytt skapelseunder skall ske. Beviset på att detta är möjligt är Jesu egen uppståndelse. Ty om Kristi Ande bor i oss hör vi Kristus till. Vi är hans egendom. Ingen annan kan göra anspråk på oss.

Det var omöjligt för Döden att behålla Jesus i sitt våld eftersom Döden endast kan behålla den som är fängslad av syndens bojor.Det är lika omöjligt för Döden att behålla den som har Kristus i sitt hjärta. En gång skall han som uppväckte Kristus från de döda göra också era kroppar levande genom sin Ande som bor i er.

Redan nu ger han liv åt våra kroppar. När jag bekänner mina synder behöver inte längre mina ben försmäkta vid min ständiga klagan (Psalt 32:3). Att ta emot och lyssna till hans ord är liv för envar som finner dem och en läkedom för hela hans kropp (Ordspr 4:22). Att ta emot Jesus i nattvarden är ett hälsomedel. Jesus har kommit för att vi skall ha liv och liv i överflöd (Joh 10:10).

Men om jag nu har fått detta liv måste jag ju också vårda det. Den helige Ande ger oss viljan att välja. Men han tvingar sig inte på oss. Han vill inte ha oss till robotar. Han ställer oss inför valet att leva efter köttet, där vi bara lever för att tillfredsställa oss själva. Eller att leva efter Anden som bor i oss, leva i lydnad för honom.

Vi har skyldigheter, säger Paulus, och menar skyldigheterna att säga ja till det liv i Anden, som erbjuds oss. Att säga ja till de himmelska rikedomar som Gud slösar över oss.

Men vi har absolut inte några skyldigheter mot vår onda natur, så att vi skall leva efter köttet. Vi behöver inte böja oss för vår gamla människa. Eller krusa för vårt stora JAG.

Köttet ska inte krusas. Köttet skall dödas. Om ni genom Ande dödar kroppens gärningar skall ni leva. Det betyder: Synder skall avslöjas, krossas, dödas.

Vilka synder? De synder som ÖGAT begår genom att se med begärelser på saker och människor och de synder ÖRAT begår genom att ta emot lögner och halvsanningar och de synder som MUNNEN begår genom att bära fram lögner och förtal och de synder HÄNDERNA begår när de vill roffa åt sig det som inte är mitt och de synder FÖTTERNA begår genom att vandra i de ogudaktigas råd eller träda in på syndares väg och gå fram till ljugarbänken, där bespottare sitter.

Alla dessa gärningar bär döden inom sig. Därför skall alla dessa synder avslöjas, krossas, dödas. Den bästa bundsförvanten i denna kamp är den helige Ande. Om ni genom Ande dödar kroppens gärningar skall ni leva. När den helige Ande får komma in i oss med livet från Kristus så blir detta liv som ett antabusmedel som gör att synderna mår illa och tacklar av och dör. Anden lockar oss fram till Jesu kors, där Jesus tar bort synderna och i stället ger oss LIV. Ty där syndernas förlåtelse är där är ock liv och salighet.

Stanna till, tänk, tala med Gud om det du läst