Bibliska bipersoner, av Sven Danell

22 Pojken som gavs tillbaka

Luk 7:11-17.

Först ett lystringsord till modern, som inte hade tro nog att be om ett under: Gråt icke! Kanske manade det fram en ännu kraftigare gråt. Men det ställde in henne på att något kanske kunde hända, något, hon hann inte tänka över vad.

Sedan den befallande stoppsignalen till bärarna, en signal som omedelbart blev åtlydd. Troligen bar de inte båren på axlarna, utan lågt, i sträckta armar. I så fall kunde Jesus se ner på pojkens i döden bleknade ansikte vid orden: Unge man, jag säger dig: Stå upp!

Han satte sig upp och började tala. Antagligen frågade han: Var är jag? Därefter står det att Jesus "gav honom åt hans moder". Eftersom han var en vuxen man och inte ett barn, menas därmed inte att Jesus lyfte över honom i moderns famn. Snarare får man tänka sig, att Herren tog honom om axlarna, hjälpte honom att få sina fötter på marken och stå och därefter förde honom fram till modern och tryckte honom till hennes bröst.

Man har funderat över huruvida inte detta återgivande åt modern kan ha betytt att ynglingen i mer än en mening hade blivit tagen ifrån henne. Bittrast är ett barns död för den far eller mor, som redan dessförinnan förlorat kontakten med den unge. Det finns föräldrar som tio gånger hellre skulle se sitt barn dö i sina armar än se det definitivt inne på den väg som slutar i "lystnadsgravarna" (4 Mos 11:34). Kanske var ynglingen från Nain en sådan som hade gjort sin mor hjärtesorg. Och kanske hade hon, såsom det berättas om en bedrövad fader, sagt om sin son som just då levde vad som kallas det ljuva livet: Han är död (Luk 15:32).

I det sista i raden av Gamla testamentets profetiska ord utlovas, att förrän Herrens stora och fruktansvärda dag kommer en Herrens profet skall vända fädernas hjärtan till barnen och barnens till fäderna, Mal 4:6. Detta skall ske för att landet inte skall drabbas av tillspillogivning. Så viktig är den rätta kommunikationen mellan generationerna.

Föräldrar till ungdomar som slutit sig till Jesusfolket har sagt: Vi tycker att vi har fått vår son, vår dotter tillbaka. Och ungdomar som mött Jesus har sagt: Vi tycker att vi har fått far och mor tillbaka.

Sådant är mer än människor kan åstadkomma. Det sker när Jesus själv griper in och ger någon tillbaka till sin mor och far, till sin son eller dotter.

Sven Danell: Bibliska bipersoner 22