11 sönd efter tref. Årg 3 - Att leva som man lär.

Lever vi som vi tror och lär? Stämmer utsida och insida överens? Eller försöker vi upprätthålla en fasad för att dölja vårt verkliga jag? Om det nu inte är så, var ska man då börja för att få ihop tro och liv?

Jag tror att det är viktig att börja med att ställa sig frågan: vem är jag? Att gå inifrån och ut så att säga. Det är inte det som finns på utsidan som definierar det som jag är, det ligger djupare än så.

Så: vem är du då? Du är skapad till att vara Guds avbild. Du är inte perfekt utan fallen i synd, men Jesus har kommit för att frälsa dig och vinna dig tillbaka till Gud. Genom dopet har vi alla blivit upptagna i kyrkan och Guds gemenskap. Det är detta som är din identitet. Det som du får bottna i och utgå ifrån. Oavsett vad du gör och vad som händer förändras inte detta faktum.

Det betyder inte att handlingar saknar betydelse men våra handlingar ska utgå från de vi är, att vi är Guds barn.

Fariséerna såg till utsidan. Och när mina handlingar går ut på att hålla skenet uppe, då blir de en tung börda. Man hamnar där om det är mina yttre gärningar som definierar vem jag är, istället för att jag är Guds barn, tron som jag har i mitt inre.

Det är viktigare att tjäna andra än att upphöja sig själv, avslutar Jesus dagens evangelium. Det var ord som Jesus själv gjorde till handling. Han var den som levde som han lärde. Han kom till vår värld, inte för att upphöja sig utan för att tjäna oss och ge sitt liv för oss. Och han visade därmed en väg för oss. Den som är störst bland er ska vara de andras tjänare, sa han. Att vara tjänar betyder att man bär andras bördor snarare än att man lägger på bördor på andra.

Men för att kunna gå den vägen måste vi alltså bottna i vilka vi är, skapade till Guds avbild och genom dopet upptagen till hans barn. Det är därför vi är här på denna mässa idag. För att som barn ta emot det liv som Gud vill ge oss. Det är bara den som tagit emot som kan ge ut.

Här får vi vara utan krav på att prestera, här är det vår inre tro som är det viktiga. Tro och liv, handling och bön får smälta ihop till ett.

Tobias Bäckström