Juvel

Bengt Pleijels skatt­kammare

Juvel
Skattkista Bengt Pleijel

Bengt Pleijel (1927-2020) tjänstgjorde under 26 år som präst och föreståndare på Åh Stiftsgård i Bohuslän. Under de åren kom han att bli en av förgrundsgestalterna för den karismatiska förnyelsen som växte fram i Göteborgs stift. Genom sin verksamhet på stiftsgården och sina många böcker öppnade han för en bibelläsningsglädje som spreds långt utanför stiftets gränser.

I sina böcker som han kallade för ”vandringar”, inbjöds man att slå följe med honom för att tillsammans upptäcka mer av Bibelns rikedomar.

Hans undervisning hade alltid Bibeln och Jesus i centrum och den kryddades med mycket humor och ordlekar. Han hade en unik förmåga att med glimten i ögat samtidigt hitta ett budskap på djupet.

quotation mark

Jag är i Guds händer vad som än händer

Böcker

Att älska Sverige tillbaka till Gud

av Bengt Pleijel. Paulus brev till svenskarna med kopia till Rom omkring år 57 e Kr hjälper oss att hitta in i detta budskap.
Då smälter det frusna

av Bengt Pleijel. Detta är inte ett inlägg i jordens klimatdebatt, utan handlar om själens klimat, som tinar inför Guds Ord
Vattenstämpelns hemlighet

av Bengt Pleijel. En bok som vill hjälpa oss att leva dopet efter dopet. Dopet är en gåva från Gud, inte bara en händelse för länge sedan utan något som angår oss idag och 'alla dagar till tidens slut'.
I Guds händer

av Bengt Pleijel. Välkommen att vara med på en vandring genom Daniels bok, där vi tillsammans med Daniel försöker se vad han fick se och lyssna till vad han fick höra. Vi förstår att Gud har något på hjärtat som han vill säga oss genom denna bok.
De Himmelrika

av Bengt Pleijel. Här får vi fördjupa oss i Jesu bergspredikan, som inte bara är för de rika, utan även för dem som vill bli Himmel-rika!

Finns att köpa på Oasrörelsen

Himlar anamma!

En bok om Bengt Pleijel, av Anne-Mette Pleijel Johnsson.

I min faders blomstergård

En bok om Bengts hustru Annika Pleijel, av Anne-Mette Pleijel Johnsson.

Himlakoden

Boken innehåller 57 tankställen med utgångspunkt från texterna i Efesierbrevet

Lev i Petrus

En vandring bland oaserna i Petrus första brev