Får man fira födelsedag?

(Svar till Annelie)

Du lever med en man som tidigare tillhört Jehovas Vittnen och som fortfarande är influerad av deras tänkesätt. Han påstår att det är ”hedniskt” att fira födelsedag, och nu undrar du var detta i så fall står i Bibeln.

Jehovas Vittnen brukar säga att det bara berättas om två födelsedagskalas i Bibeln, och båda slutade illa. I 1 Mosebok kap 40 står det att Farao i samband med sin födelsedag avrättade sin bagare. Och i Markus kap 6 berättas det om kung Herodes födelsedagsfest som slutade med Johannes Döparens huvud på ett fat.

Nu tror jag säkert att det firades betydligt fler födelsedagar i biblisk tid och att de flesta var glada och trevliga. Det är väl ungefär som med våra tidningar: det kommer sällan några glada nyheter på första sidan. Anledningen till skildringen av Faraos och Herodes kalas är förstås att det för ovanligheten skull hände något otrevligt mitt i en fest.

Nu säger du: Jag fattar bara inte hur man (Gud/Jehova?) kan tycka det är dåligt och "hedniskt", som han själv uttrycker det, att fira att man är född till att leva ett liv på jorden och har fått livet som gåva, vilket är min mening.

Jag håller fullständigt med dig. Livet är en Guds gåva, och det finns all anledning att fira den dag man föddes och fick sitt liv. Dessutom kan man gärna fira sin dopdag, den dag då man kom in i kyrkans gemenskap och fick sitt eviga liv.

Och snart är det jul, och då är det ju också en födelsedag vi firar: hur Gud föddes till jorden som människa för att bli alla människors Frälsare. Det ska vi fira! God Jul!

Med hälsning i Herren