Finns det två Biblar?

Min dotter har i skolan fått frågan på ett prov, Varför finns det två biblar (Läs Nya och Gamla testamentet). Har försökt att hitta svar, men det är svårt att definiera ett entydigt svar! P.L.

Egentligen så finns det bara en bibel men den har ju två delar. Gamla testamentet handlar om tiden fram till Jesu födelse och handlar om Guds förbund med Israel, löftena om den kommande Messias osv. Gamla förbundets tid är en förberedelse för folket för Guds Son som skall komma.

Nya testamentet handlar om nya förbundets tid. I och med Jesus födelse så uppfylls löftena från gamla förbundet. Det betyder inte att det gamla inte längre gäller utan att det har fullbordats.

De judar som inte trodde att Jesus var Messias har bara Gamla Testamentet som sin bibel.

Tobias Bäckström